İLİTAM Bölümü Öğrencilerinin Hadis Dersine Yönelik Tutumları


GENÇ M. F., AYHAN M.

Mizanü'l-Hak: İslami İlimler Dergisi, cilt.0, sa.12, ss.77-709, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 0 Sayı: 12
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.47502/mizan.933285
  • Dergi Adı: Mizanü'l-Hak: İslami İlimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: ATLA Religion Database, MLA - Modern Language Association Database, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.77-709
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

 Mezun ettiği öğrenci sayısı ve kontenjan dikkate alındığında 2005-2006 öğretim yılında eğitim hayatına başlayan İLİTAM bölümlerinde verilen eğitimin niteliği tartışılır hale gelmiştir. Bu tartışmaların ışığında yapılan akademik çalışmalar İLİTAM programı ve öğrencilerine yönelik genel araştırma sonuçlarını içermekte fakat spesifik olarak ders bazında örgün eğitimle aralarındaki farkı incelememektedir. Bu bakımdan İlahiyat Fakültelerini örgün olarak okuyanlarla İlahiyat Lisans Tamamlama Programından mezun olanlar arasında nitelik açısında fark olup olmadığının ortaya konarak İLİTAM programlarının niteliği ve niceliği hakkında sağlıklı yorum yapılması sağlanmalıdır. Çalışmada bu amaca yönelik olarak İLİTAM öğrencilerinin hadis birikimi, hadis derslerine olan ilgileri ve bu derslerinden beklentileri araştırılmıştır. Araştırmada nicel desen üzerine kurgulanmış ve betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli uygulanmıştır. Araştırmaya 2020-2021 öğretim yılında Kocaeli Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi İLİTAM bölümü son sınıfta öğrenim gören 247 öğrenci katılmıştır. Araştırmada İLİTAM programındaki hadis derslerinin sayısının yetersiz olduğu, İlahiyat ön lisansta okudukları Hadis Tarihi ve Usulü kaynaklarının yetersiz kaldığı, kendilerini örgün İlahiyat öğrencilerine göre yetersiz hissettikleri, İLİTAM programında yer alan Hadis Metinleri Dersinde hocaların usul konularına girmelerini önemsedikleri, Hadis Edebiyatından yararlanma konularında yetersiz kaldıkları, Hadis Tarihi ve Usulü konularında ders kitabı haricinde okuma yapmadıkları, Arapça eğitimi eksikliklerinden dolayı Hadis Metinleri Derslerinde zorlandıkları sonucu çıkmıştır.

 Considering the number of students graduated and the quota, the quality of the education given in the departments of ILITAM, which started its education life in the 2005-2006 academic year, has become controversial. Academic studies conducted in the light of these discussions include general research results for the ILITAM program and its students, but do not specifically examine the difference between them and formal education on a course basis. In this respect, it should be determined whether there is a difference in terms of quality between those who formally study at the Faculties of Theology and those who graduate from the Theology Undergraduate Completion Program, and it should be ensured that a healthy interpretation is made about the quality and quantity of ILITAM programs. In this context, in this study, the knowledge of ILITAM students, their interest in hadith lessons and their expectations from these lessons were investigated. The research was built on quantitative design and scanning model, which is one of the descriptive research methods, was applied. In the 2020-2021 academic year, 247 students studying in the last year of Kocaeli University Faculty of Theology, İLİTAM department participated in the research. In the research, the number of hadith courses in the ILITAM program was insufficient, the hadith history and traditional sources they studied in theology associate degree were insufficient, they felt inadequate compared to the formal theology students, the teachers in the Hadith Texts course in the ILITAM program gave importance to the topics of procedure, they were insufficient in benefiting from the hadith literature. It was concluded that they did not read except for the course book in the subjects of Method and History, and that they had difficulty in hadith texts lessons due to their lack of Arabic education.