Yönetim Araştırmaları / Mühendislik Uygulamaları Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 2 - 03 Nisan 2021, ss.226
Sanayi devrimleri insan hayatında belirgin değişimlere sebep olmuştur. Bugün içinde bulunduğumuz 4.
Sanayi devriminin en önemli özellikleri olarak nesnelerin interneti ve dijitalleşme sayılabilir. Korona
virüs etkisi ile bu değişimin ivmelenmesi ve belki de daha kısa sürede yeni bir değişime ilerleme söz
konusu olabilir. Ancak değişimin önündeki en büyük dirençlerden birinin alışkanlıklar olduğu
unutulmamalıdır. Dijitalleşme için de zorluk yaşanabilecek en önemli hususlardan biri olarak jenerasyon
farkının bu değişim sürecini uzatması değerlendirilebilir. Çalışmamızda sanayi devrimlerinin bir özeti
ve sonrasında bir anket çalışması ile dijitalleşmenin kuşak boyutunda değerlendirilmesi ve Korona
virüsün dijitalleşmeye etkisi tespit edilmeye çalışılmıştır. Dijitalleşme göstergesi olabilecek sorular
belirlenmiş ve bu sorular Sosyal Dijitalleşme, Resmi ve Finansal Konularda Dijitalleşme, Alışverişte
dijitalleşme ve İşyerinde Dijitalleşme olarak 4 başlıkta toplanmıştır. Yapılan anket çalışması,
22.04.2020-16.05.2020 tarihleri arasında internet ortamında 444 kişi tarafından doldurulmuştur. Anket
sonuçlarının analiz edilmesi sonucunda her başlıkta dijitalleşme ve bunun jenerasyon boyutunda
değerlendirmesi yapılmıştır. Jenerasyon boyutunda en belirgin farklılık Alışveriş konusunda
yaşanmaktadır. Korona virüsünün anketteki 32 dijitalleşme sorusunun 17’sine etki ettiği, değişimi
hızlandırdığı kümeleme analizi ile ölçülmüştür. Dolayısıyla Korona virüsün dijital dönüşüme etkisi
önemli olmasına karşılık, halen 15 anket soru başlığında ileriye dönük geliştirilebilir alanlar olduğu
tespit edilmiştir. Bu başlıklar da çalışma da sunulmuştur.