XIX. International Balkan and Near Eastern Congress Series on Economics, Business and Management, Plovdiv, Bulgaristan, 8 - 09 Nisan 2023, cilt.1, sa.27, ss.582-595
Özet: Endüstriyel pazarlar ürün ve hizmetlerin üretimde kullanmak ya da yeniden satmak amacıyla işletmeler, hükümetler
veya kurumlar tarafından alınıp satıldığı pazarlardır. Endüstriyel pazarlama ise, endüstriyel veya kurumsal müşterilere mal
ve hizmetlerin pazarlanması faaliyetleridir. Nihai tüketiciler gibi endüstriyel alıcılar da satın alma kararlarını verirken birçok
aşamadan geçer ve çeşitli faktörlerden etkilenirler. Ancak endüstriyel pazarlarda satın alma karar süreçleri, nihai tüketicilere
göre daha karmaşıktır ve endüstriyel alıcılar satın alma kararlarını verirken daha rasyonel, kurallı ve sistematik davranırlar.
Satın alma kararı, örgüt içinde faklı seviyelerde bulunan birçok insan arasındaki etkileşimi içerir. Endüstriyel ürünlerin satın
alınması sürecinde profesyonel satın alma görevlileri rol alır. Nihai tüketicilere kıyasla endüstriyel alıcılar daha bilgilidir, satın
alma kararında daha profesyonel davranır ve rasyonel hareket ederler. Rasyonel açıdan bakıldığında endüstriyel alıcılar
ekonomik fiyat, yüksek kalite ve performans, verimlilik, kolay ulaşılabilirlik, zamanında teslimat, tedarikçi güvenilirliği ve
satış sonrası destek gibi beklentilere sahiptir. Endüstriyel pazarlamada alıcı ve satıcı arasında kurulan kaliteli ve uzun süreli
bir ilişki, alıcı firmanın algıladığı belirsizliği, dolayısıyla kontrolleri azaltarak verimliliği ve performansı arttırır; ona kısa vadeli
ilişkilerde sağlayamayacağı özel indirimler, yakın danışmanlık hizmetleri gibi ilave avantajlar sağlar. Diğer taraftan,
endüstriyel pazarlarda satın alma görevlilerinin, tedarikçi firmanın satış personeli ile kurduğu kişisel ilişkiler de satın alma
karar sürecinde rol oynayabilir. Bu kişisel ilişkiler çerçevesinde hediye, ağırlama, eğlence gibi uygulamalar gündeme gelerek
rasyonel olmayan bazı değerlendirmeler yoluyla satın alma kararlarını etkileyebilir.
Bu araştırmada, endüstriyel pazarlarda satış elemanları ile satın almacılar arasında kurulan kişisel ilişkiler ve genel olarak
“temsil harcamaları” olarak isimlendirilen hediye ve ağırlama gibi uygulamaların, satın alma kararları üzerindeki etkisi
pazarlama ve iş ahlakı perspektifinden incelenmiştir. Bu amaçla satış elemanları ve satın almacılar üzerinde derinlemesine
mülakat yöntemiyle nitel bir çalışma yapılmıştır. Çalışma kapsamında Kocaeli ilinde organize sanayi bölgeleri içerisinde yer
alan on farklı işletmenin satış ve satın alma birim yöneticileri ile mülakatlar yapılmıştır. Görüşmelerde satış elemanlarına
temsil harcamaları ve benzeri enstrümanları hangi amaçlarla, ne düzeyde, hangi sıklıkta kullandıkları ve bu tür
uygulamaların satış performansını ne düzeyde etkilediği sorgulanmıştır. Satın alma yöneticilerine ise bu tür uygulamalar
hakkındaki görüşleri, etik açından değerlendirmeleri ve satış personeli ile olan ilişkilerini nasıl yönettikleri sorulmuş, bu
uygulamaların satın alma karar sürecindeki etkileri irdelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda satış elemanları açısından
temsil ve ağırlama harcamalarının satış performansını pozitif yönde etkilediği, satın almacılar ile satış personeli arasındaki
ilişkiyi güçlendirdiği, ancak bazı uygulamaların iş ahlakı açısından sorgulanabilir nitelikte algılandığı tespit edilmiştir.