Müzikte Uzaktan Eğitim


Creative Commons License

Aslan E. M.

Diğer, ss.18-21, 2020

  • Yayın Türü: Diğer Yayınlar / Diğer
  • Basım Tarihi: 2020
  • Sayfa Sayıları: ss.18-21
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Müzikte Uzaktan Eğitim

Enver Mete Aslan

 

2020’nin ilk ayları, salgının baş göstermesi üzerine eve kapandığımızda pek çok insanın imdadına teknoloji yetişti. Müzik dünyası üzerinden değerlendirme yapacak olursak, izlemediğimiz pek çok konserin videosunu rahatlıkla ve belki de tekrar tekrar tüm ayrıntılarıyla izledik. Rafta okunmayı bekleyen kitapları derhal okuyup yenilerini sipariş etmek üzere internetin başına oturduk. Pek çok müzik insanı akşam vakitlerinde canlı yayına geçtiklerinde sosyal medyamızı hazır edip mini konser ve söyleşilerini mercek altına aldık hatta ertesi gün yine teknolojimiz sâyesinde yorumlarımızı halka duyurduk. Neredeyse her icrâcı müzisyenin evinde bir dizüstü bilgisayar, mikrofon ve ses kartı vâsıtasıyla sesler kayıt altına alındı. Hatta müzisyenler aralarında eş zamanlı çalışmalar yaparak video ekranlarını karelere bölüp aynı parçayı kolaylıkla icrâ ettiler. Teknoloji kullanımı üretime oldukça katkıda bulundu. Bu durumu “uzaktan müzik” olarak adlandırabiliriz.

 

Teorik konuların aktarımında büyük kolaylık

Salgın sürecinin en düşündürücü tarafı eğitimin sürekliliği idi. Bu konu hâlen ülke gündeminde en üst sıralarda yerini koruyor. Pek çok disiplin, eğitim yöntemlerini teknolojik sistemler üzerinden kolaylıkla uygulamaya geçebilmişti. Sosyal bilimler, teorik konuların ifadesini pek çok vasıta ile alıcısına iletebilirdi. Video sistemleri, önceden yapılmış kayıtlar veya canlı anlatımlarla, teori yani nazari bilgiler uygulama yapılmaksızın insanlığın hizmetindeydi. Fakat müzik eğitiminin “teorisi de pratiği de” mevcuttu. Hatta aynı anda yürümesi gereken konulara hassasiyet gösterilmeliydi.

Evcara makamı teorisi anlatılırken öğrenci o makamı perdelerin tüm ayrıntılarıyla hissedebilmeli, hatta kendi çalgısıyla duymaya çalışmalı, bir hata yaptığında ise öğretmeni tarafından yönlendirilebilmeliydi. Bu durum tüm müzikler için geçerli. Evcara örneği ile sadece Türk müziği öğretimi anlaşılmasın. Meşk sisteminden bahsediyoruz ve bu sistem tüm müzik türlerinin öğretiminde olmazsa olmazdır. İlk bakışta sadece Türk müziği aktarımında kullanılagelmiş gibi anlaşılsa da konu aslında Türk müziğinden ziyade, müzik aktarımıdır. Öğretmenin icrasını yakından dinlemek, tüm nüansları ile müziğe kulak verebilmek, teknik hususları gözlemleyebilmek, ustanın parmak, yay, mızrap, bilek vb. yapısını gözlem altına alıp analiz yapabilmek geçtiğimiz salgın sürecinde maalesef mümkün olamadı.

Aslında pek çok kurum “uzaktan eğitime geçildi” ilanı verse de gerçekte böyle olamadı. Bir önceki cümleye dönersek, kamera ile meşk konusu hep eksik kaldı. Öğretmenin icrasından çıkan ses bilgisayarın hoparlör kapasitesi veya kullanılan yazılımın frekans aralığı kadardı. Teknik konuları gözlemleme ve analiz etme ise bilgisayar kamerasının çözünürlüğü kadardı. Hemen şu soru akıllara gelebilir; Uzaktan müzik eğitimi olmamalı mıydı? Elbette olmalıydı. Eve kapanılan süreçte bilgisayar hoparlöründen gelen kısıtlı ses, kamera karşısında geçirilen zaman müzik öğrenebilmek için bekleyen tâlipleri ayakta tuttu, onlara heyecan verdi. Burada ifade edilmeye çalışılan konu “mevcut yazılım ve donanımlar kullanılarak müzik eğitiminin uzaktan eğitim sistemleri ile harika ve eksiksiz bir biçimde maalesef ki yapılamıyor oluşudur”.

 

Akort yapmayı öğrenseydik…

Konservatuvarlarda çalgı öğrencileri ilk defa karşılaştıkları çalgılarını ellerine alalı 6 ay olmuştu. Akort yapmak şöyle dursun henüz tutuş pozisyonlarını öğrenmeye çalışırken birden öğretmenlerinden ayrı kalmışlardı. Küçük bir örnek verecek olursak, olası bir durum gerçekleşti ve zamanla akortlar da bozuldu diyelim, bu durumda yapacak pek bir şey kalmıyor. Frekanslar ve yazılımın kısıtlaması ile devam etmeye çalışan uzaktan müzik öğretimi sadece öğretmenin akort tazelemesine ihtiyaç duyduğu için durmak zorunda kalabiliyor.

 

Okulun piyanolarını kullanıyorduk

Başka bir konu ise piyano meselesi. Konservatuvarlara bağlı bölümlerde her öğrencinin alması gereken piyano dersleri vardır. Profesyonel piyanist olma yolunda olmayanlar bile bu dersten başarılı olmak durumundadırlar. Okullarda mevcut bulunan piyanolar çalışma odalarında öğrencinin hizmetinde bulunurlar. Her konservatuvar öğrencisinin hatta çoğunluğunun evinde piyano bulundurma imkânı yoktur. Bu sebeple öğrenciler için okul ve çalışma odaları vazgeçilmezdir. Evinde piyano bulundurabilen öğrencilerin piyano dersini uzaktan kısıtlı da olsa devam ettirme imkânı varken piyanosu olmayan öğrenciler için bu imkansızdır. Yukarıda bahsedilenler solfej, koro, orkestra vb gibi uygulamalı dersler için de söylenebilir.

Bu süreçte “olmaz” denilenin de olabilirliğini tüm dünya olarak yaşadık. Dileğimiz bir an önce sağlıklı bir dünya olarak bu tür kısıtlamalara veda etmektir. Son olarak temennim, dünyanın başındaki bu zorlu süreç tecrübesine dayanarak, uzaktan müzik öğretimine özel, tüm frekansları eksiksiz ileten, öğrenci öğretmen arasındaki görüntü ve ses iletimindeki gecikmeyi sıfıra indiren özel tasarlanmış müzik yazılımını insanlığın hizmetine sunmaktır.

Distance Education In Music

Enver Mete Aslan

When the pandemic burst out during the first months of 2020 and forced people to go on lockdown, technology was the saviour. Evaluating the issue on the basis of world of music, we had the chance to watch a concert over and over that we had not watched before. We enjoyed the books that had been waiting for to be read for a long time and then we used the internet to order new books. Many music people organised online broadcasts or mini concerts during evenings and we had been ready to watch them. Thanks to the technology, we were given the chance to analyse these broadcasts or to read the comments below. Almost every musician made recordings via a laptop, microphone or sound card. Moreover, some musicians cooperated to make concurrent concerts by dividing the screen to small squares and singing the same song. Using of technology positively contributed to music production. We could name this situation as “remote music”.  

 

Big convenience to explain theoretical issues

The most thought-provoking element of the pandemic process was the durableness of education. This issue has still been an agenda topic across the country. Many disciplines excelled at carrying out education methods in the digital world. Social sciences could have been able to transfer the expression of theoretical issues to its receiver through different means. It was video systems that by means of which previously-made recordings and live commentaries were put into service. Nonetheless, music education must have had theory and practices separately. Showing sensitivity for their simultaneity was also vital. 

During explanation of a theory, students must reach to every detail which covers that specific musical code. In addition, the ability to play these codes with one’s own instrument must be given and being canalised by a master should be available. This becoming functional runs not only for Turkish music but also for every sort of music. We are not talking about Turkish music but transmission of music. So it is truly a universal matter. Unfortunately, following closely playing music of teacher, paying attention to every nuance, observing technical matters and analysing structure of finger, bow and plectrum were unable to be done owing to the pandemic. Although many institutions announced that they had brought into being distance education, the reality was totally different. Getting back to the previous issue, feeling camera during distance education remained absent from reality. The sound quality of a master’s playing music was equal to students’ headphone quality or frequency range of software determined this quality. Observing and analysing technical matters were limited depending on computers’ display resolution. One would ask this question: Using distance education in music should not have been tried? No, definitely should have been! That limited sounds coming out from computer headphones and spending time on camera in order to learn playing music gave hope to those who were eager to obtain this ability.

 

The argument I want to point out is the inability of current software and hardware systems for distance music education in terms of exactness. 

 

If only we could have learnt guitar tuning

In conservatory only 6 months had passed from students’ taking their instruments in hand that they had never met before. Not only tuning a guitar but also holding their instruments properly was a problem for them and all of a sudden, they had to stay away from their masters due to the pandemic. To give an example, if something possible happened and tuning is messed (which is highly likely to be), there will be nothing to do. Distance education systems which base on frequency and software restriction might have to cease just because the master needs to alter tuning configurations.

 

We had to rely on conservatory pianos

Another issue is pianos. In conservatory curriculum there are obligatory piano lessons that every student must attend. Irrespective of the situation that whether one wants to progress exclusively on piano or not, these lessons must be taken. Pianos in conservatories are at students’ service for practicing. It is unlikely to anticipate that every conservatory student affords to buy a piano for personal use. Hence conservatory and workrooms are indispensable for students. A student who owns a piano may be able to continue piano lessons in distance but the one who cannot afford this instrument for individual use, continuation of learning process is impossible. The same goes for solmisation, choir, orchestra and applied courses.

During the pandemic, the entire world has testified there is no situation that one could say “This cannot come true.” Our desire is immediate farewell to these restrictions by remaining as a healthy world at the same time. Finally, in music education my last wish is to take into service of humanity a music software that cancels out every delay between masters and students from the standpoint of frequency, video and audio transmission.