Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, sa.7, 2019 (Hakemli Dergi)
İmam-Hatip Okulları ve İlahiyat Fakülteleri Osmanlı döneminden günümüze yüz yıldan
fazla tarihi tecrübeye sahip din eğitimi kurumlarıdır. Uzun tarihi süreçlerinde yaşadıkları
problemler ve bu problemleri aşmada gösterdikleri çözüm yolları aynı zamanda
Türkiye’deki din eğitimi alanının tecrübesini ortaya koymaktadır. Bu bağlamda bu
kurumların başarısı Türkiye’de din eğitiminin geleceği açısından önemlidir. Son on yıllık
dönemde her iki kurumun öğrenci ve okul sayısının artması bu okullarda verilen eğitim
ve din eğitiminin kalitesini gündeme getirmiştir. Bu çalışmada, İmam Hatip Okulları ve
İlahiyat Fakülteleri hakkında yazılmış akademik eserler, gazete ve sosyal medya vb
haberler incelenmiştir. Yapılan bu literatür taramasında İmam-Hatip Okulları ve İlahiyat
Fakültelerinde nicel artışa paralel olarak nitel bir artışın olmadığına yönelik bulgular
tespit edilmiştir. Özellikle yapılan alan araştırmalarında Türkiye’de din ve dini hayat
konularında gözle görülür düşüşün olduğu ve bu kurumların bu süreçteki rollerinin ne
olacağı tartışılmıştır. Bu çalışmada ilgili literatür bağlamında bu kurumlardaki kalite
problemi üzerinde durularak bu okulların gelecek vizyonuna yönelik analizler
yapılmıştır.
Anahtar Sözcükler: Din eğitimi, İmam-hatip okulları, İlahiyat fakülteleri, Nitelik
Imam-Hatip Schools and Theology Faculties are religious education institutions with
more than 100 years of historical experience from the Ottoman period to the present.
Problems in long history processes and solutions to overcome these problems that
reveals the experience of religious education in Turkey. In this context, the success of
these institutions is important for the future of religious education in Turkey. The
increase in the number of students and schools in both institutions in the last decade
has brought the quality of education and religious education given in these schools to
the agenda. In this study, academic works written about Imam Hatip Schools and
Theology Faculties, newspapers and social media etc. were examined. In this literature
search, there are findings that there is not any qualitative increase in parallel with the
quantitative increase in Imam-Hatip Schools and Theology Faculties. Especially in the
field of research made visible in religious life and religious issues in Turkey are low and
it is what will be the role of these institutions in this process were discussed. In this
study, the quality problem in these institutions was examined in the context of the
related literature and analyzes were made for the future vision of these schools.