Yaşam Değerleri ve Tarzları (Vals) Modelinin, Kocaeli Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Öğrencileri Üzerindeki Rolüne Dair Kantitatif Bir Araştırma


Creative Commons License

Arıcan O. H., Eroğlu Pektaş G. Ö.

BNEJSS, cilt.4, sa.1, ss.135-144, 2018 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 4 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: BNEJSS
  • Sayfa Sayıları: ss.135-144
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tüketicilerin, hangi ürün ve hizmetleri nasıl, nereden, ne zaman ve ne miktarda satın alacaklarına dair bugünkü pazar şartlarında karar kılmaları oldukça güçleşmiştir. Üretim yerlerinin ve pazardaki çekişme ortamının giderek yükselmesi ile tüketicilerin karar mekanizmaları da aynı derecede değişiklik göstermiştir. Yine de her bir tüketici zahmetli veya zahmetsiz de olsa bir karar mekanizmasından geçerek, ihtiyaç ve gereksinimleri olan ürün ve hizmetleri satın alır. Hedef pazardaki çeşitli tüketici tarzlarının büyük ölçüde saptanması; satın alma karar mekanizmalarındaki en mühim konuyu oluşturmaktadır. Çeşitli sosyo-demografik nitelikleri olan tüketiciler karşısında işletmeler, ürün ve hizmetlerini elde ederken pazarlama faaliyetlerini tanımlamaları da kaçınılmazdır. Bu çalışmanın temel amacı; halihazırdaki tüketicilerinin majör bir ekseriyetini biçimlendiren üniversite öğrencilerinin satın alma karar mekanizmaları ve bu kapsamda tercihlerini etkileyen tüketici hareketlerinin tanınmasıdır. Tüketicilerin, satın alma karar süreci ve bu kapsamda yaşam tarzlarının ne ölçüde geçerli olduğu bu çalışmanın ilk kısmını oluşturmaktadır. 21 yy’da kayda değer bir öneme sahip ve sıklıkla yararlanılan yaşam değeri ve tarzı ölçme yöntemi olan VALS modelinin oluşturduğu araştırma bölümü ise çalışmanın ikinci kısmında yer almaktadır. Bu kısımda, Kocaeli Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Öğrencilerinin yaşam değerleri ve tarzlarını incelemek amacıyla Vals Modeli kullanılarak rastgele seçilen 250 öğrenciye yüz yüze anket metodu uygulanmıştır. Bu bağlamda kantitatif araştırmada; frekans analizi, faktör analizi ve güvenirlilik testleri SPSS istatistik programında analiz edilmiştir. Yapılan bu analizler neticesinde, Kocaeli Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Öğrencilerinin yaşam değerleri ve tarzları değerlendirilerek, satın alma karar mekanizmaları konusunda çeşitli çıkarımlar yapılmıştır. Son olarak, yaşam tarzı grupları belirlenmiş olup bu tarzların bugünkü satın alma karar mekanizmasındaki durumları ortaya konulmuştur. Bu çalışma, akademik diğer çalışmalara ve işletmelere rehberlik etmesi amacı ile öncü niteliğindedir.

: In today's market conditions, it has become very difficult for consumers to decide which products and services to buy, how, where, when and how much. Decision mechanisms of consumers have changed to the same extent with the increasing competition in the production areas and the market. Nevertheless, each consumer purchases products and services with needs and requirements by going through a decision-making mechanism, even if it is inconvenient or effortless. Large determination of various consumer styles in the target market; It constitutes the most important issue in purchasing decision mechanisms. It is inevitable for businesses to define their marketing activities while obtaining their products and services against consumers with various socio-demographic qualities. The main purpose of this study is; It is the recognition of the purchasing decision mechanisms of university students and, in this context, the consumer movements that affect their choices, which shape a major majority of their current consumers. The first part of this study is the purchasing decision process of consumers and the extent to which their lifestyles are valid in this context. The research section of the VALS model, which is a method of measuring life value and style, which has a significant importance in the 21st century and is frequently used, is included in the second part of the study. In this part, in order to examine the life values and styles of Kocaeli University Maritime Faculty students, a face-to-face questionnaire method was applied to 250 randomly selected students using the Waltz Model. In this context, our qualitative research was measured in the SPSS program with frequency analysis, factor analysis and reliability tests. As a result of these analyzes, various inferences were made about the purchasing decision mechanisms by evaluating the life values and styles of Kocaeli University Maritime Faculty students. Finally, the lifestyle groups were determined and the status of these styles in today's purchasing decision mechanism was revealed. This study is a pioneer with the aim of guiding other academic studies and businesses.