Bariatrik Cerrahi Hastalarının Öğrenme Gereksinimleri: Kalitatif Araştırma


bozdemir H., ŞİMŞEK YABAN Z., GÜLER S. A., UTKAN N. Z.

Türkiye Diyabet ve Obezite Dergisi , cilt.6, sa.3, ss.215-223, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.25048/tudod.1116507
  • Dergi Adı: Türkiye Diyabet ve Obezite Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.215-223
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışma, obezite cerrahisi geçiren hastaların sağlık profesyonellerinden alması gereken eğitim ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla planlandı. Gereç ve Yöntemler: Araştırma nitel araştırma yöntemleri kullanılarak planlanmıştır. Araştırma, Nisan 2020 ile Temmuz 2020 tarihleri arasında, yatan, 13 hastadan veri toplanarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve hasta sosyo- demografik formu kullanılarak toplanmıştır. Veri analiz yönteminde, Colaizzi'nin yedi aşamalı analiz süreci ve Maxqda 2020-Kalitatif Veri Analiz programı kullanılmıştır. Bulgular: Nitel verilerin analizi sonucunda; obezite cerrahisi geçirmiş hastaların öğrenme ihtiyaçları beş ana tema olarak belirlendi. Bunlar; “Fizyolojik Gereksinimler, Psikolojik Gereksinimler, Sosyal Gereksinimler, Danışmanlık Gereksinimleri ve Öğrenme Yöntemleri”dir. Sonuç: Hastaların en yüksek öğrenme gereksinimlerinin postoperatif beslenme, komplikasyonlar, cerrahi işlem, semptomlar, günlük yaşam aktiviteleri, mobilizasyon, sosyal yaşama uyum, öğrenme materyalleri, obezite sürecini yaşayan kişilerle bir araya gelme konularında olduğu belirlendi. hasta ifadelerinden oluşturulan kodlar ve alt kodlarda cerrahi vb. Obezite cerrahisi geçiren hastaların ameliyat öncesi ve sonrası komplikasyonları önlemek, davranış değişiklikleri yapmak ve kilo alımını önlemek için sürekli, kolay erişilebilir, uygulanabilir ve duygusal desteğe ihtiyaçları vardır.
Aim: This study was planned to determine the training needs that patients who experienced bariatric surgery patients should receive from health professionals. Material and Methods: The research was planned using a qualitative research methods. The study was conducted with 13 patients in a university hospital between April 2020 and July 2020. Research data was collected using a Semi-Structured Interview form and patient socio-demographic form. The data analysis method was used with MAXQDA 2020-Qualitative data Analyses program, Colaizzi's 7-step analysis process. Results: We five main themes related to the learning needs of patients who have undergone bariatric surgery were determined as; “Physiological Requirements, Psychological Requirements, Social requirements, Consulting requirements and Learning methods”. Conclusion: It was determined that the patients had the highest learning needs on postoperative nutrition, complications, surgical procedure, symptoms, daily life activities, mobilization, adapting to the social life, learning materials, to come together with the people experiencing the process of bariatric surgery, etc. in the codes and sub-codes created from the patient expressions. Patients undergoing bariatric surgery need continuous, easily accessible, applicable, and emotional support to prevent complications before and after the surgery, to make behavioral changes and prevent weight gain.