Turkish Studies, vol.15, no.1, pp.443-456, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
Bu çalışmanın amacı 2000-2018 İlk Okuma ve Yazma ile ilkokul Türkçe dersi ve Türkçe dersinin
öğrenme alanları (dinleme, konuşma, okuma, yazma) konusunda yazılan tezleri incelemektir. Araştırmada
YÖK Tez Tarama merkezinde bulunan 128 İlk Okuma ve Yazma, 121 Türkçe dersi ve alt alanları
konularında olmak üzere toplamda 249 tez incelenmiştir. İncelenen tezlerin %84’ü yüksek lisans, %16’sı ise
doktora tezidir. Çalışmada betimsel araştırma yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen tezler Türkçe’nin öğrenme alanları, araştırma konuları, yıl, araştırma deseni,
veri toplama yöntemi ve örneklem türü ile sınıf düzeyine göre incelenmiştir. Verilerin analizinde kullanılan
içerik analizi sonucunda elde edilen veriler tablo ve grafikler yoluyla gösterilmiştir. Araştırma sonuçlarına
göre, tezlerin %51’i İlk Okuma ve Yazma, %49’u Türkçe alanında yazılmıştır. Türkçe dersi kapsamında
yazılan tezlerin alt alanlara göre dağılımının sırası, öğrencilerin genel Türkçe performansı (%24), okuma
(%11), yazma (%6), dinleme ve izleme (%4) ve konuşma (%4) olarak tespit edilmiştir. Tezlerin büyük
çoğunluğu betimsel desene göre, nicel veriler elde edilerek ve veri toplama aracı olarak ise anket veya ölçek
kullanılarak yazılmıştır. Tezlerde en çok tercih edilen örneklem türü öğretmen ve öğrencidir. Örneklemi
öğrencilerden oluşan tezlerde en fazla 1. sınıf öğrencileriyle çalışıldığı görülmüştür. İlk Okuma ve Yazma
dersi alanındaki tezlerin büyük çoğunluğu ses temelli cümle yöntemi konusunda; Türkçe dersi alanındaki
tezlerin büyük çoğunluğu ise yöntem/strateji konusunda yazılmıştır.