Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Genel Amaçlarına Erişim Düzey Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması


ÇAKMAK A., AY M. F.

Değerler Eğitimi Dergisi, cilt.14, sa.31, ss.43-66, 2016 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 31
  • Basım Tarihi: 2016
  • Dergi Adı: Değerler Eğitimi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.43-66
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

amaçlarına erişim düzeyini belirleyen bir ölçek geliştirmektir. Ölçek için gerekli veriler Erzurum'daki çeşitli liselerde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinden oluşan çalışma grubundan elde edilmiştir. Çalışma grubu %46,5'i (n=249) kız, %53,5'i (n=287) erkek olmak üzere toplamda 536 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmanın sonucunda 15 maddeli 4 boyutlu, toplamda %55.78 varyans açıklayan, geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğin alt boyutları Din Hakkında Bilgi, İslam Algısı, Dinde Aklın Yeri ve İçselleştirme olarak isimlendirilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen yapı, doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiş ve bu yapının yapılan analizde onaylandığı görülmüştür.
The purpose of this study is to develop a scale that determines the level of attainment to the course objectives of the secondary religious education and ethics course. The data required for scale were obtained from the study group of senior students from various high schools in Erzurum. The study group consists of a total of 536 students including 46.5% of female (n=249) and 53.5% of male (n=287). At the end of the study, a reliable and valid scale was developed explaining 55.78% of the variance in total with 15 items and 4 dimensions. The sub-dimensions of the scale were named as information about religion, Perception of Islam, place of mind in religion and internalization. The structure obtained as a result of exploratory factor analysis was tested by confirmatory factor analysis and it was seen that this structure was approved in the analysis.