EFES INTERNATIONAL SCIENTIFIC RESEARCH AND INNOVATION CONGRESS, İzmir, Turkey, 15 - 16 September 2024, vol.1, pp.653-664, (Full Text)
Food
neophobia is the tendency of individuals to avoid or feel apprehensive about
new or unfamiliar foods. This tendency can be influenced by various factors
such as age, cultural background, educational level, and previous experiences.
Food neophobia is particularly prevalent among children and the elderly and can
significantly affect their eating habits and dietary choices. Bibliometric
techniques are methods used to analyze the quantitative data of scientific
publications, evaluating the development of research areas and the scientific
impact of authors and journals. This technique helps to identify which topics
and researchers are prominent in the academic world through metrics such as the
rate of publication dissemination and research networks. The aim of this study
is to present the bibliometric profile of all these published studies on food
neophobia. Accordingly, the study provides a comprehensive overview of the
research conducted on this topic. The data for this research was gathered using
the YÖK National Thesis Center, with the scanning process conducted between
August 5-10, 2024. The analyzed theses address the effects of food neophobia on
foreign tourists' intentions to purchase traditional Turkish dishes, food
choice factors, and revisit intentions. Specifically, the impact of personality
traits such as food neophobia and sensation-seeking on tourists' local food
consumption values, destination image, and behavioral intentions were studied.
Additionally, the relationship between food neophobia and attitudes towards
East Asian cuisine and the search for variety, was explored. A significant
portion of these theses focuses on detailing the role of food neophobia in
tourism, particularly its impact on foreign tourists.
Gıda neofobisi, bireylerin
yeni veya tanıdık olmayan gıdalara karşı duyduğu kaçınma ve tedirginlik
durumudur. Bu eğilim, yaş, kültürel arka plan, eğitim düzeyi ve bireyin önceki
deneyimleri gibi çeşitli faktörlerden etkilenebilir. Özellikle çocuklar ve
yaşlılar arasında daha yaygın görülen gıda neofobisi, bireylerin beslenme
alışkanlıklarını ve diyetlerini önemli ölçüde etkileyebilmektedir. Bibliyometri
tekniği ise bilimsel yayınların sayısal verilerini analiz ederek, araştırma
alanlarının gelişimini ve yazarların, dergilerin bilimsel etkinliğini
değerlendiren bir yöntemdir. Bu teknik, yayınların yayılma hızı ve araştırma
ağları gibi ölçütlerle akademik dünyada hangi konuların ve araştırmacıların öne
çıktığını belirlemeye yardımcı olur. Bu çalışmada, gıda neofobisi ile ilgili
yayınlanmış tüm tezlerin bibliyometrik profilini ortaya koymak amaçlanmıştır.
Bu doğrultuda, ilgili konuyu ele alan araştırmalara yönelik kapsamlı bir bakış
sağlanmıştır. Araştırma kapsamında, YÖK Ulusal Tez Tarama Merkezi'nden
yararlanılarak 5-10 Ağustos 2024 tarihleri arasında bir tarama
gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda incelenen tezlerde, gıda neofobisinin
yabancı turistlerin geleneksel Türk yemeklerini satın alma niyetine, yiyecek
seçim faktörlerine ve tekrar ziyaret niyetine olan etkileri ele alınmıştır.
Özellikle, gıda neofobisi ve heyecan arama gibi kişilik özelliklerinin
turistlerin yerel yiyecek tüketim değerine, destinasyon imajına ve davranışsal
niyetlerine olan etkileri incelenmiştir. Ayrıca, gıda neofobisinin Uzak Doğu
mutfağına yönelik tutumlarla ve çeşitlilik arayışıyla olan ilişkisi
araştırılmıştır. Tezlerin büyük bir kısmı, gıda neofobisinin turizmdeki rolünü
yabancı turistler üzerinde odaklanarak detaylandırmaktadır.