International Conference on Global Practice of Multidisciplinary Scientific Studies, Kıbrıs, Kıbrıs (Kktc), 06 Mart 2022, cilt.1, ss.659-671
ÖZET
Antrenör ve sporcu arasındaki köprü genellikle sözel olarak kurulmaktadır Antrenör ve sporcu arasındaki bu iletişim yaygın olarak antrenörün sporcusunu desteklemek ve onu motive edip oyunda aktif tutmak ve onun maç sırasındaki performansını en üst seviyede sergilemesini sağlayabilmek için yapılır. Antrenörün sporcusuna aferin, hadi, yaparsın gibi tek kelimelik söylemleri bile belirli bir ses tonlamasıyla birleştiğinde yarışın gidişatında bir kırılma noktası bile oluşturmaktadır. Olumlu etkisi olduğu bilinen sözel yakınlık ifadeleri antrenörler tarafından sporculara karşı sık sık kullanılmaktadır. Bu çalışmada sporcuların antrenörleriyle ilgili sözel yakınlık ifadelerine yönelik algılarını saptamak amacıyla nitel araştırma modeliyle gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrusunda Kocaeli Üniversitesi’nde öğrenim gören ve sporla ilişkisi bulunan öğrencilere Kartopu örnekleme yöntemi kullanılarak erişim sağlanmıştır. Gönüllü katılım sağlayan 360 öğrencinin onlara yöneltilen soruya açık uçlu cevaplar vermeleri istenmiştir. Toplanan verilerin geçerliliği kontrol edildikten sonra 3 katılımcıya ait veriler içeriğe uygun cevaplar taşımadığından iptal edilmiştir. Elde kalan 357 adet doğru doldurulmuş veri önce kategorize edilmiş ve ardından SPSS 25.0 paket programına işlenmiştir. İşlenen verilere tanımlayıcı istatistik analizi olan frekans ve % hesaplamaları yapılmış. Yapılan istatistik analizler sonucunda sporcuların antrenörlerinin kendilerine karşı kullandığı ve sporcular üzerinde en etkili olan sözel yakınlık ifadeleri arasında özellikle “motive edici ifadeler”, “desteğini belli eden ifadeler”, “gaza getiren ifadeler”, “övgü ifadeleri” ve “takdir ettiğini belli eden ifadeler” yer almakta olduğu görülmüştür. Sonuç olarak sporcuların negatif sözler ve bağırarak konuşan antrenörleri de olumlu algıladıkları görülse de daha çok olumlu ifadelerden etkilendikleri görülmüştür.