SOCIAL MENTALITY AND RESEARCHER THINKERS JOURNAL, vol.6, no.39, pp.2533-2553, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
Kamu yönetiminde demokrasinin gelişimi ve katılımcılık
anlayışının tartışılmaya başlanması ile birlikte yönetimde
şeffaflık ön plana çıkmıştır. Kamu yönetiminde hesap
verebilirlik düşüncesi, yönetimde açıklık ilkesini de beraberinde
getirmiştir. Gelişmiş birçok ülkede olduğu gibi hem Almanya’da
hem de Türkiye’de şeffaf yönetim anlayışını hayata
geçirebilmek adına yasal düzenlemeler yapılmıştır. Buradan
hareketle hazırlanan çalışmanın temel iddiası, kamuda yeniden
yapılanma çalışmaları ile kamu yönetimindeki gizlilik
geleneğinin kırılarak, açıklık ilkesinin yerleştirilmek
istendiğidir. Türkiye ve Almanya’da idari ve hukuki sistem
içerisinde yönetimde açıklık ilkesini yerleştirebilmek adına
ortaya konulan düzenlemelerin karşılaştırmalı bir şekilde
irdelenmesi çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Bu amaç
doğrultusunda hazırlanan çalışmada karşılaştırmalı analiz
yönteminden yararlanılmış, konu ile ilgili birincil ve ikinci
kaynaklardan faydalanılmıştır. Bu yöntem ekseninde hazırlanan
çalışma kapsamında kamu yönetiminde gizlilik ve şeffaflık
konusu irdelenmekte, Türk kamu yönetiminde şeffaflığa yönelik
düzenlemeler incelenerek, “Bilgi Edinme Hakkı Kanunu”
değerlendirilmektedir. “İdari Usul Yasası” ve “Federal Bilgi
Edinme Kanunu” üzerinden hareketle Almanya’da yönetimde
şeffaflık uygulamaları hakkında bilgi verilmektedir. Çalışma iki
ülkenin yönetimde şeffaflık uygulamalarına dayanak oluşturan
mevzuatlarının mukayeseli analizi ile nihayetlendirilmektedir.