KAMU YÖNETİMİNDE ŞEFFAFLIK VE BİLGİEDİNME HAKKI: TÜRKİYE VE ALMANYAÜZERİNDEN KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME


Creative Commons License

Usta S., Akıncı A.

SOCIAL MENTALITY AND RESEARCHER THINKERS JOURNAL, vol.6, no.39, pp.2533-2553, 2020 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Kamu yönetiminde demokrasinin gelişimi ve katılımcılık

anlayışının tartışılmaya başlanması ile birlikte yönetimde

şeffaflık ön plana çıkmıştır. Kamu yönetiminde hesap

verebilirlik düşüncesi, yönetimde açıklık ilkesini de beraberinde

getirmiştir. Gelişmiş birçok ülkede olduğu gibi hem Almanya’da

hem de Türkiye’de şeffaf yönetim anlayışını hayata

geçirebilmek adına yasal düzenlemeler yapılmıştır. Buradan

hareketle hazırlanan çalışmanın temel iddiası, kamuda yeniden

yapılanma çalışmaları ile kamu yönetimindeki gizlilik

geleneğinin kırılarak, açıklık ilkesinin yerleştirilmek

istendiğidir. Türkiye ve Almanya’da idari ve hukuki sistem

içerisinde yönetimde açıklık ilkesini yerleştirebilmek adına

ortaya konulan düzenlemelerin karşılaştırmalı bir şekilde

irdelenmesi çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Bu amaç

doğrultusunda hazırlanan çalışmada karşılaştırmalı analiz

yönteminden yararlanılmış, konu ile ilgili birincil ve ikinci

kaynaklardan faydalanılmıştır. Bu yöntem ekseninde hazırlanan

çalışma kapsamında kamu yönetiminde gizlilik ve şeffaflık

konusu irdelenmekte, Türk kamu yönetiminde şeffaflığa yönelik

düzenlemeler incelenerek, “Bilgi Edinme Hakkı Kanunu”

değerlendirilmektedir. “İdari Usul Yasası” ve “Federal Bilgi

Edinme Kanunu” üzerinden hareketle Almanya’da yönetimde

şeffaflık uygulamaları hakkında bilgi verilmektedir. Çalışma iki

ülkenin yönetimde şeffaflık uygulamalarına dayanak oluşturan

mevzuatlarının mukayeseli analizi ile nihayetlendirilmektedir.