ULUSLARARASI DOĞALGAZ POLİTİKALARININ OYUN TEORİSİ İLE ANALİZİ


Cengiz V., Gümüş Ü.

INTERATIONAL CONGRESS OF ENERGY ECONOMY AND SECURITY, İstanbul, Türkiye, 21 - 22 Nisan 2018, ss.44

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.44
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Uluslararası doğalgaz piyasası oligopol bir piyasadır. İthalatçı ülkelerin enerjiye bağımlılık düzeyinin yüksek olması nedeniyle ihracatçı ülkeler yüksek düzeylerde kazanç elde edebilmektedir. Ancak doğalgazın taşınma problemi, ihracatçı ülkelerin elde ettikleri karın azalmasına ve transit ülkelerle sık sık problem yaşamalarına neden olmaktadır. Bu çalışmada doğalgaz ihracatçısı ülke, transit ülke ve doğalgaz ithalatçısı ülke arasındaki etkileşim üç periyotluk bir dinamik oyun çerçevesinde açıklanmaktadır. Analizden çıkan sonuca göre, ithalatçı ülkenin ithal edeceği doğalgazın satış fiyatı, ithalatçı ülkenin enerjiye bağımlılık düzeyini ve ihracatçı ülkenin arzusunu yerine getirme düzeyini (ihracatçı ülke lehine politika izlenme düzeyini), transit ülkenin ihracatçı ülkeden talep edeceği optimal transit geçiş ücretini ve ihracatçı ülkenin ithalatçı ülkeye ihraç etmek isteyeceği optimal doğalgaz miktarını belirlemektedir.

The international natural gas market is an oligopoly market. Since the level of energy dependence of importer countries is high, the exporter countries may derive a high level of profit. However, the transporting problem of natural gas leads to profit decrease of exporter countries and to have often problems with transit countries. In this study we explain the interaction between natural gas exporter country, transit country and natural gas importer country in a three-period dynamic game framework. According to the results of the analysis, the sales price of natural gas determines the dependence level of importer country and the level of doing exporter country’s bidding (the level of pursuing policies in favor of interest of exporter country), the optimal transit fee that the transit country demand from the exporter country and the optimal amount of natural gas to export to the importer country.