6. ULUSLARARASI MUHENDİSLİK MİMARLIK VE TASARIM KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 17 - 18 Aralık 2020, ss.393-401
Motor traversi bir otomobilde en uzun gaz altı ark kaynağı
birleştirmelerinden birine sahip olan parçalardan biridir. Gaz altı kaynak
işlemleri sırasında üzerinde bulunan somunlara kaynak cürufu sıçrayarak yapışmakta,
deforme etmekte veya kalıntı bırakmaktadır. Bu kalıntılar parçanın araca
montajı sırasında sıkım ve tork problemlerine yol açtığından, duruşlara ve
kalite problemlerine sebep olabilmektedir. Bu nedenle montaj öncesinde kılavuz
çekme işlemi ile birlikte tekrar kontrolleri yapılmaktadır. Karmaşık işlemler
gerektiren bu kılavuz çekme işlemi genellikle deneyimli operatörler tarafından
manuel olarak yapılmaktadır. Bu manuel işlem iş gücü kaybına, maliyet artışına
ve ergonomi problemlerine neden olmaktadır. Bu çalışmada, robotik sistemlerin
giderek arttığı günümüzde insana bağlı bu kontrol sistemini robotik sisteme
çevirerek takip edilebilir, standart kalite elde edilebilen bir proses ve
ekipman dizaynı gerçekleştirilmesi amaçlanmıştır. İşbirlikçi robotun
avantajları kullanılarak sabit bir fikstür yardımıyla dört farklı çapta somun
üzerinde çalışma gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ilk önce parçanın yapısına ve
işbirlikçi robotun yeteneklerine bağlı olarak bir fikstür tasarlanarak imal
edilmiştir. Daha sonar dört farklı metrik ölçüye sahip somunlar için tek bir
sıkıcı üzerine kompakt ve inovatif bir takım tutucu tasarımı geliştirilerek,
aynı anda 4 kılavuz bağlanması sağlanmıştır. Denemeler sırasında somunların çaplarına
bağlı olarak sıkma parametrelerinin belirlenmesi çalışması yapılarak her somun
çapı için tork ve hız değerleri ile limit değerler belirlenmiştir. Optimizasyon
işlemleri gerçekleştirilerek kullanılabilir veriler elde edilmiş ve sistematik
bir şekilde kayıt altına alınmıştır. Bu çalışma ile endüstride kullanılabilir ve
referans oluşturabilecek nitelikte bir işbirlikçi robot destekli kılavuz çekme
ekipmanı geliştirilmesi sağlanmıştır.