YEŞİL REKLAMLARDA RENKLERİN KULLANIMI


Creative Commons License

Tapan A.

BİLTEK VII. INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON CURRENT DEVELOPMENTS IN SCIENCE, TECHNOLOGY AND SOCIAL SCIENCES, Ankara, Türkiye, 26 - 27 Mayıs 2023, ss.1261-1273

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1261-1273
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Renklerin bireyler üzerindeki psikolojik etkisi sosyal bilimler literatüründe birçok çalışmanın

merkezinde yer almaktadır. Reklamcılık alanında da renklerin tasarlanan anlama göre değişen işlevleri

ve çağrışımları altı çizilen bir konudur. .ünkü reklamlarda kullanılan renkler hem duygusal hem de

rasyonel çekicilikleri gü.lendiren ve anlamın tasarlanmasında etkili olan en önemli görsel öğelerin

başında gelmektedir. Bir başka ifadeyle renkler, reklam tasarımındaki mesajın hedef kitleye iletiminin

başarılı olması için vazgeçilmez bir unsurdur. Reklamın hedef kitlesinin görsel algısı göz .nünde

bulundurularak kullanılan renkler, çevreye yönelik duyarlılığın oluşması ya da gü.lendirilmesi

konusunda hedef kitleyi olumlu bir biçimde etkileyebilecek çarpıcı bir strateji olabilmektedir. Bu

varsayım ve tespitler doğrultusunda çalışmanın temel amacı, tüketiciyi iklim krizinin ..zümünde

kolektif ve bireysel eyleme geçirmek amacıyla tasarlanan yeşil reklamlarda hangi renklerin yoğun olarak

kullanıldığını tespit etmektir. Çalışmada, amaçlı örneklem yöntemiyle belirlenen “Dünya Çevre Günü”

ve “Dünya Su Günü”nde yayınlanan reklamlar içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Ayrıca yapılan

literatür taraması sonucunda hem gündelik hayat hem de pazarlama ve reklamcılık bakış açısından

hareketle çeşitli renklerin önemi ve anlamı incelenmiştir. Çalışma sonuçları, Dünya Çevre Günü’nde

yayınlanan reklamlarda kullanım sıklığına göre sırasıyla “mavi, beyaz, kahverengi, yeşil, sarı, kırmızı,

şeffaf, siyah, gri, pembe” renklerinin kullanıldığı saptanmıştır. Dünya Su Günü’nde yayınlanan

reklamlarda ise “kırmızı, mavi, yeşil, beyaz, siyah, gri, kahverengi, turuncu, sarı, şeffaf” renklerinin

vurgulandığı ortaya çıkmıştır.