XXVIII. Kelâm Anabilim Dalları Koordinasyon Toplantısı ve TARİHSEL VE AKTÜEL BOYUTLARIYLA SELEFÎ ANLAYIŞLAR SEMPOZYUMU, Edirne, Türkiye, 22 - 24 Ekim 2025, (Yayınlanmadı)
Selefîlik, Hz.
Peygamber ve ona en yakın olan üç neslin dönemine dönüşü ve o neslin İslâm
anlayışını benimsemeyi savunduğunu iddia eden bir akımdır. Ancak bu akım
zamanla bu eksenin tam zıddına bir yön değiştirerek şiddete başvuracak kadar
değiştiğini görmekteyiz. Tebliğimize konu ettiğimiz Avustralya’da selefîlik ve
radikal unsurları özellikle göçmen toplumlar arasında belirli guruplar tarafından
benimsendiğini söyleyebiliriz. Bu tebliğimizde radikal selefîlik ve onların
faaliyetleri hakkında belirli kaynaklardan istifade ile beraber 1997-2003
yılları arasında bu ülkede Din görevlisi olarak bulunmam nedeniyle müşahede ve
gözlemlerimi de aktararak toplumsal etkileri ve Avustralya devletinin bunlara
karşı tutumları ele alınacaktır.
Avustralya kıtası N.SW. (Yeni Güney Galler), W.A. (Batı Avustralya), V.(Viktorya), S.A. (Güney Avustralya), Queensland ve Tasmanya olarak altı eyalete ve bir de başkent şehri Canberra olarak ayrılmıştır. Yoğunluk N.S.W bölgesi olmakla beraber diğer eyaletlerde dahil farklı etnik ve dini guruplardan oluşan bir yapıya sahiptir. Bugün 150.000 ne yakın Türk nüfusun yaşadığı kıtaya ilk olarak Türk toplumu 1968 yılında gitmiş olup genel anlamda 1970’li yıllardan itibaren Ortadoğu ve Asya ülkelerinden göçmenlerin gitmesiyle selefilik de bu ülkede kendine yer bulmuştur. Bu guruplar daha çok dini eğitim veren yerler, ibadet merkezleri ve onları idare eden sivil dernekler etrafında toplanarak faaliyet göstermeye çalışmışlardır. Daha sonra bu merkezlerden radikal ve şiddet yanlısı guruplar oluşarak kendi başlarına bu merkezlerden bağımsız olarak faaliyet göstermeye yönelmişlerdir.
Bu
radikal guruplar eğitim ve ibadet merkezi olan camiler ve dernekler den
bağımsız olarak internet ve propaganda yoluyla, sosyal medya platformlarını
kullanarak düşüncelerini yaymaya çalışmışlardır. Bu propagandalarında daha çok
gençleri hedef alarak A.B.D. ve Batı karşıtı söylemlerle cihad vurguları yapmaktadırlar.
Avustralya devleti ise sivil toplum marifetiyle göçmenlerin oluşturduğu eğitim
kurumları, camiler ve buna benzer faaliyet merkezleriyle onlara bir takım yetki
ve imkanlar vererek sıkı bir iş birliği oluşturup kontrol altına alıp
izlemektedir.
Özellikle
bu durum kendi kimliklerini, dillerini ve kültürlerini koruyarak bu ülkeye
entegre olmaya çalışan başta Türk toplumu olmak üzere diğer toplumları olumsuz
bir şekilde etkilemektedir. Burada şunu özellikle iftiharla vurgulamam gerekir
altı yıl görev yaptığım süre içerisinde özellikle D.İ.Başkanlığı uhdesinde olan
camiler, dernekler, vakıflar ve din görevlileri devlet nezdinde çok itibarlı ve örnek Müslüman toplum
olarak gösterilmiştir.
Avustralya
devleti bu tür radikal guruplarla toplumun huzur ve güvenliğini koruması için
gerekli her türlü tedbirleri almıştır. Bununla beraber Sivil toplumların
uhdesinde olan eğitim kurumları ibadet merkezleri olan başta camiler, vakıflar
ve derneklerle sıkı bir ilişki içerisinde olup gençliği bu tür zararlı örgütlerden
korumaya çalışmaktadır. Selefî gurup ve düşüncesinin yayılmasını önlemek için
başta eğitim olmak üzere göçmen olan vatandaşların entegrasyonu ve
denetimlerini arttırarak kapsamlı bir çalışma başlatmıştır.
Netice olarak Selefilik, İslam’ın ilk dönemlerine dönüşü savunan, katı tevhid anlayışına dayalı bir akımdır. Ancak, zamanla Selefiliğin bazı kolları radikalleşerek şiddet içeren ideolojilere evrilmiştir. Avustralya’da da Selefiliğin radikal unsurları, özellikle göçmen topluluklar içinde belirli gruplar tarafından benimsenmiştir. Bu makalede, Avustralya’da radikal Selefîliğin faaliyetleri, devletin bu hareketlere karşı tutumu ve toplumsal etkileri ele alınacaktır.
Anahtar Kelimeler; Radikal Gruplar, Selefîlik, Avustralya, Göçmen toplulukları, İbadet Merkezleri, vakıf ve dernekler.