Mimarlık ve Yaşam, cilt.8, sa.1, ss.151-165, 2023 (Hakemli Dergi)
Doğal aydınlatma, psikolojik olarak memnuniyet hissettiren ve motivasyon arttıran ortam
yaratması, daha sağlıklı koşulları teşvik etmesi ve enerji tasarrufu sağlaması nedeniyle
eğitim binalarının tasarımında önemli bir faktördür. Bunun yanı sıra görsel konforun
öğrenme üzerindeki etkisi büyüktür. Eğitim binalarında farklı yönlere bakan ve farklı
boyutlardaki sınıflarda aynı bitirme malzemelerinin kullanılması farklı nicelik ve nitelikte
doğal aydınlatma etkilerinin oluşmasına neden olmaktadır. Bu durum da öğrenciler arasında psikolojik, fizyolojik ve bilişsel olarak eşitsizliğe neden olmaktadır. Bu
olumsuzluk cephede kurgulanacak elemanlar, saydam yüzey oranı ve malzemelerinin
değişimi ile iyileştirilebilir. Ancak bu uygulamaların tarihi yapıda en az müdahale ile
yapılması gerekmektedir. Kocaeli’nde tarihi bir okul binası olan Ulugazi İlköğretim
Okulu’nda sınıfların mevcut doğal aydınlatma performansının tespit edilmesinin
hedeflendiği bu çalışma kapsamında senaryolar bina kimliğine en az etkide bulunacak
yaklaşımlarla kurgulanmıştır.
Bu bağlamda Rhinoceros 7 ile çalışan Climatestudio yazılımı ile farklı özelliklere sahip
dört sınıfın Leed V4.1 kapsamında yıllık olarak aydınlık seviyesini değerlendiren sDA ve
kamaşma olasılığını ortaya koyan ASE metrikleri üzerinden gerçekleştirilen analizler ile
görsel konfor sorunları belirlenmiştir. Ardından aynı metrikler üzerinden özgün değerini
kaybetmiş iç duvar yüzeyleri ve tavanda optik özellikleri farklı bitirme malzeme ve perde
seçimleri ile kurgulanan senaryolar üzerinden sınıflardaki doğal aydınlatma nicelik, nitelik
ve dağılımının ne ölçüde değiştiği ortaya konulmuştur. Simülasyon sonuçlarına göre
Annual Sunlight Exposure (ASE) aralığı %0 ile %31,4 arasında değişen dört sınıfın
ikisinde önemli ölçüde kamaşma sorunları olduğu belirlenmiştir. En fazla kamaşma
potansiyeline sahip olan güney ve doğu yönlerine bakan B sınıfıdır. Bunun yanı sıra
bütün sınıflar mekansal olarak Spatial Daylight Autonomy (sDA) değerini sağlamakla
birlikte sınıfların arka köşelerinde yetersiz aydınlık düzeylerine rastlanmaktadır.
Natural lighting is an essential factor in the design of educational buildings, as it creates an
environment that provides psychological satisfaction, increases motivation, encourages
healthier conditions and saves energy. Using the same finishing materials in classrooms
facing different directions and sizes in educational buildings causes natural lighting effects
of different quantity and quality. This situation creates psychological, physiological and
cognitive inequality among students. This negativity can be annihilated by changing facade
elements, the ratio of the transparent surface and the materials. However, these applications
should be made with minor interventions in the historic structure. Within the scope of this
study, which aims to determine the current natural lighting performance of the classrooms
in Ulugazi Primary School, a historic school building in Kocaeli, the scenarios are designed
with approaches that will have the most negligible impact on the building identity.
In this context, with the Climatestudio analyzes were conducted for four classes with
different characteristics. Visual comfort problems were determined with the Spatial Daylight
Autonomy (sDA) that evaluate the illuminance level annually and with the Annual Sunlight
Exposure (ASE) that reveal the glare probability, within the scope of Leed V4.1.
Furthermore, scenarios were created with the choice of finishing materials and curtains with
different optical properties for the interior wall surfaces and ceiling, which have lost their
authentic value, based on the same metrics. Thus, it has been revealed to what extent the
quantity, quality and distribution of natural lighting in classrooms have changed. According
to the simulation results, it was determined that there were significant glare problems in two
of the four classes, with ASE ranges ranging from 0% to 31.4%. Class B facing south and
east, has the most significant glare potential. In addition, all classrooms spatially provide the
sDA value. However, more illuminance levels are required in the back corners of the
classrooms.