UTEK 2022, Samsun, Türkiye, 19 - 22 Mayıs 2022, ss.225-226
Giriş: Yüksek Öğretim Kurumu, 13.03.2020’de COVİD-19 pandemisi nedeniyle üniversitelerde yüz yüze eğitime ara verilmesine ve 2019-2020 eğitim döneminin uzaktan tamamlanmasına karar vermiştir. Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesinde 6.4.2020’den itibaren tüm dönemlerde eğitim programının tamamını kapsayacak şekilde senkronize çevrim içi dersler başlatılmıştır. Canlı dersleri izlemeyen öğrencilerin de ders kayıtları ile katılımları sağlanmıştır. Yaşanan bu salgın, tıp eğitiminde çevrimiçi öğretim platformlarının önemini, bariyerlerini, faydalarını değerlendirmek için bir fırsat sağlamıştır. Öğrenci deneyimleri; tıp eğitimi yöntemlerinin geliştirilmesi ve gelecekteki olağanüstü durumlara hazırlık için önemlidir. Amaç: Bu çalışmanın amacı COVİD-19 pandemisi sırasında tıp eğitimini kolaylaştırmak için kullanılan acil uzaktan öğretime dair tıp öğrencilerinin algılarını, deneyimlerini ve engelleri araştırmaktır. Yöntem: Tanımlayıcı nitelikte olan ve etik kurul onayı alınan çalışma, 2020 Mayıs’ta öğrencilerin acil uzaktan öğretim sürecine dair tecrübe ve görüşlerinin sorulduğu 5’li Likert ölçeği olarak hazırlanan 18 maddelik bir anket kullanılarak ve Kocaeli Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi (UZEM) aracılığıyla elektronik ortamda gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya Dönem 1,2,3,4 ve Dönem 5 tıp öğrencileri katılım sağlamıştır. Edinilen verilerin frekans ve yüzdeleri hesaplanmıştır. Analiz sonuçlarında yer alan “kesinlikle katılıyorum” ifadeleri “katılıyorum” ifadelerine; “kesinlikle katılmıyorum” ifadeleri “katılmıyorum” ifadelerine eklenerek bulgularda açıklanmıştır. Bulgular: Araştırmaya 1307 öğrenci katılmıştır. Katılımcıların %48,9 u erkek, %50,9’u kadındır. Öğrencilerin %89’u dersleri takip edebilmiş olup %37’sinin derslere katılmadaki en büyük engeli internet kesintisidir. Derslerde karşılaşılan en sık sorunun elektrik ya da internet bağlantısı nedeniyle dersin kesintiye uğraması olduğu belirtilmiştir. Öğrencilerin %69’u çevrimiçi ortamda iyi öğrenemediğini düşünmektedir. %89,9’u uzaktan eğitimi uygulamalı dersleri öğrenmek için yetersiz bulmaktadır. Öğrencilerin %55’i uzaktan eğitim sürecinde derslerin amaç hedeflerine yeterince ulaşılmadığını belirtmiştir. %58,5’i uzaktan eğitimdeki dersleri sınıf ortamında olmadan ve tek başlarına yeterince öğrenebildiklerine inanmamaktadırlar. Öğrencilerin %39’u uzaktan eğitimde öğretim üyelerinden yeterli geribildirim alamadığını, %28’i geribildirim alabildiğini belirtmiş, %31’i ise kararsız kalmıştır. %61,2’si öğretim üyelerinin derslere hazırlıklı geldiklerini düşünmektedir. Öğrencilerin %55,4’ü uzaktan eğitimin tıp eğitimi içindeki bazı dersler için uygun bir alternatif olduğunu belirtmekte olup %56,6’sı uzaktan eğitimdeki tekrar dinleme imkanının kendi öğrenme hızında öğrenmelerini sağladığını düşünmektedir. Öğrencilerin %47,9’u tıp eğitiminde bu dönemden sonra teknolojinin daha çok yer alması gerektiğini %27 si gerek olmadığını düşünmekte olup %21’i kararsız kalmıştır. Öğrencilerin %41,7’si tıp eğitiminde teorik derslerin bir kısmının çevrim içi yapılması ile pratik uygulamalara ve hasta ile iletişime daha fazla vakit ayırabileceğini, %34’ü ise tam tersini düşünmektedir. %53,6’sı uzaktan eğitim ve yüz yüze derslerin harmanlanarak kullanılması faydalı olacağını düşünmekle birlikte %60’ı çevrim içi küçük grup uygulamalarını yüz yüze yapılanlar kadar etkili bulmamaktadır. Öğrencilerin çoğunluğu çevrimiçi ortamların; zengin öğrenme etkinlikleri yoluyla eğitsel problemlerin çözümünü kolaylaştıracağına inanmamaktadır ve %82,4’ü tıp eğitiminde yüz yüze eğitimi uzaktan eğitimden daha etkili bulmaktadır. Sonuç: Acil uzaktan öğretimde kullanılan çevrim içi teknolojiler, bu benzeri görülmemiş zamanlarda tıp eğitiminin sürdürülebilmesini sağlamıştır. Bu salgından yola çıkarak, yüz yüze eğitimin vazgeçilmez olduğu, çevrim içi öğretimin faydalarının da göz ardı edilmeyecek düzeyde olduğu söylenebilir. Ancak özellikle uygulamalı derslerde ve stajlarda yeterli verim alınamamıştır. Uzaktan sağlık hizmetlerinin gündemde olduğu bu yeni dönemde gelecekte tüm alanlarda beklenen dijitalleşmeye doğru yol alındığının farkında olunmalıdır. Öğrencilerin ve eğitimcilerin pandemi deneyimleri dikkate alınarak tıp eğitiminin etkinliğini artırmak hedefiyle gerek teknolojik gerekse yöntemsel olarak hazırlıklar yapılmalıdır.