YAPAY TEMPORAL KEMİK İLE DİSEKSİYON VE SANAL GERÇEKLİK CERRAHİ ANATOMİ EĞİTİMİ UYGULAMALARININ YARARLILIĞININ DEĞERLENDİRİLMESİ


Ozturk M., Topuz B., KILIÇ A.

Acta Medica Nicomedia, cilt.8, sa.1, ss.65-69, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.53446/actamednicomedia.1623514
  • Dergi Adı: Acta Medica Nicomedia
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.65-69
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışmanın amacı yapay temporal kemik modelinde diseksiyon ile sanal gerçeklik cerrahi anatomi eğitimin yararlılığının araştırılmasıdır. Yöntem: Yapay temporal kemik ile diseksiyon gerçekleştiren ve sanal gerçeklik ile cerrahi anatomi eğitimine katılan uzmanlık öğrencilerinden anket ile geribildirim alındı ve uygulamaların yararlılığı değerlendirildi. Bulgular: Yapay kemik ile diseksiyon %90,7 faydalı ve çok faydalı, %87,5 gerçek anatomiye uygun, %78,1 gerçek kemiğe benziyor ve çok benziyor bulundu. Faydası az ya da faydasız değerlendiren olmadı. Sanal gerçeklik eğitimi ise %87,5 faydalı ve çok faydalı olarak bulundu. Sonuç: Her iki yöntemde yüksek oranda faydalı olarak değerlendirilmiştir. Olası ekonomik, lojistik, etik avantajları, tekrarlanabilir ve kolay ulaşabilir olmaları nedenleri ile klasik eğitim ile kombine olarak kullanılmaları faydalı görünmektedir.
Objective: The purpose of this study is to analyze the utility of artificial temporal bone dissection and virtual reality surgical anatomy training applications. Method: The utility of the applications was analyzed by the feedback survey of the residents who participate the artificial temporal bone dissection and virtual reality surgical anatomy training courses. Results: The artificial bone dissection was considered 90.7% beneficial or very beneficial, 87.5% similar to real anatomy, 78.1% similar or very similar to real bone. No one considered it little beneficial or useless. The virtual reality training was considered 87.5% beneficial or very beneficial. Conclusion: Both methods were considered highly useful. When combined with standard training, they seem to be beneficial due to their repetitive and easily available nature, as well as potential economic, logistical, and ethical advantages.