THE DEFİNİTİON OF ORİGİNAL PRİNTMAKİNG ( ÖZGÜN BASKIRESMİN TANIMI)


Keskin İ.

II. İnternational Paris Congress On Social Sciences, Paris, Fransa, 16 - 18 Ağustos 2018, ss.41-44

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Paris
  • Basıldığı Ülke: Fransa
  • Sayfa Sayıları: ss.41-44
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet

 

                   Baskıresim, görsel sanatlarda bir sanatsal ifade aracıdır. Bazı sanatçılar için farklı teknik arayışlar ve eğilimler sürecinde bir deneme alanı, bazı sanatçılar için se vazgeçilmez bir resmetme yöntemidir. Boyaresimden farkı imgenin kalıba oyulması ve ters olarak kağıda basılmasıdır. Yaratım ve basım süreçlerindeki grafik ve tipografik beceri, sanatçının bu süreçlerdeki mevcudiyeti, tekniğe hakimiyeti baskıresmin özgünlük tanımıyla birebir ilgilidir.

           Sanatseveri özgünlük sorgulamasına iten baskıresmin çoğaltma ve tekrar özelliğidir. Deneme baskıları yapılarak çoğaltıma hazırlanmış kalıptan, sanatçının kendisi ya da denetimindeki usta baskıcılar, atölye ortamlarında baskı prosedürlerine uygun olarak belirlenen sayıda baskı yapar. Basılmış eserler sanatçısı tarafından numaralandırılır ve tek tek imzalanır. Baskıresimde ortaya konmuş bütün çalışmaların kalıplarının basım sonrası bir daha kullanılmamak üzere imhası da özgünlük ölçütlerinin belirleyici unsurlarından biridir. Özgün baskıların, numaralandırma işlemi, baskıların adlandırılması, adının yazılacağı yer, hangi baskıresim tekniğiyle basıldığı, eserin üretim tarihi ve sanatçı imzasının atılacağı yer, yazımda kullanılacak dil ve kısaltmaların nasıl olacağı gibi standartlar, uluslararası bağlayıcılığı olan ilkeler ve ölçütlerle belirlenmiştir. Bütün bunların amacı özgün (orijinal) baskıyı endüstriyel baskı, diğer adıyla röprodüksiyondan ayırmaktır.

          Baskıresmin satın alma bedeli boyaresme oranla daha düşüktür. Bu yönüyle çok sayıda koleksiyoncu ve sanatsever kitleye ulaşmada sanatçıya kolaylıklar sağlamaktadır. Buna rağmen orijinallik tartışmaları yüzünden uzunca bir süre hakettiği değere ulaşamamıştır. Sanatsal çevreler ve koleksiyoncuların belirleyip, sanatçıların da benimsediği uluslararası ilkeler ve ölçütlerle ancak 20. yüzyıl başlarında baskıresimde orijinallik tartışmaları son bulmuş, özgün ve sanatsal bir ifade aracı olarak görülmeye başlanmıştır.

          Geleneksel saydığımız bu teknikler, başlangıçta ne için icat edilmiş olursa olsun teknolojiyle bütünleşmiştir. Boyaresmin özelliklerini de içeren baskıresim, sanatsal üretimdeki estetik düşünceyi teknik ve malzemeyle yoğurarak sürekli gelişmektedir. Tarihsel süreçte değişimler gösterse de deneysel çalışmalara açık yapısı ve yöntemleriyle farklılığını hep korumuştur.

           Bu çalışmanın amacı özgünlük tartışmaları sonunda gelinen noktada ortaya konan uluslararası ölçütler açısından baskıresme genel bir bakış ve bu çerçevede baskıresmin tanımının araştırılarak derlenmesidir.

 

Anahtar Kelimeler: Baskıresim, Özgün Baskı, Baskı Grafiği