Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri dersinde uygulanan argümantasyon temelli öğretime ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri.


Akaydın B. B., Kabapınar Y., Kabapınar F.

10. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu (USBES), Rize, Türkiye, 9 - 11 Haziran 2022, ss.100-101

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Rize
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.100-101
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

21. yüzyıl gereksinimleri, salt bilginin ediniminden ziyade çağdaş dünyaya uyum sağlayabilecek bilgi ve bilgiyi işleme becerisine sahip bireyler yetiştirmeyi gündeme getirmiştir.  Bu noktada Sosyal Bilgiler dersi insani ve toplumsal olay ve sorunlarla iç içe olan bir olmasında ötürü daha da önem kazanmaktadır. Bu anlamda tartışma temeline dayanan argümantasyon temelli öğretimle dersin işlenmesi, öğrencilerin sorgulayıp tartışabilmesi, yeni fikirler üretebilmesi, farklı düşüncelere saygıyla yaklaşabilmesi son derece önemlidir. Argümantasyon temelli öğretimle ilgili çalışmaların özellikle fen bilimleri alanında daha yoğunken, sosyal bilimlerde görece daha az olması, farklı felsefi düşüncelere sahip iki farklı derste uygulanabilecek etkinliklerin hazırlanabilmesi büyük bir öneme sahiptir. Çalışmanın amacı ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin ve sınıf öğretmeninin Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri derslerinde uygulanan argümantasyon temelli öğretime ilişkin düşüncelerini tespit etmektir. Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri dersinde argümantasyon temelli öğretim süreci nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Eylem araştırması sürecine bir devlet okulunda dördüncü sınıfta bulunan 12’si kız, 12’si erkek olmak üzere 24 öğrenci katılmıştır. Eylem araştırmasının bir bölümünün sunulacağı bu araştırmanın çalışma grubunu ise akademik başarısı yüksek, orta ve düşük grupta yer alan 3’er öğrenci olmak üzere toplam 9 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmadaki veri toplama araçları Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri dersine ait yarı yapılandırılmış öğrenci ve öğretmen görüşme formu, öğrenci günlüğü ve öğretmen günlüğüdür. Öğrencilerin Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri derslerinde gerçekleştirilen uygulama sürecinde hangi bölümleri beğenip hangi bölümlerde zorlandıklarını belirlemek amacıyla bu iki derse yönelik düşüncelerinde meydana gelen değişim ve derslerin diğer ünitelerinin işlenişindeki benzerlik ile farklılıkların ortaya konulması hedeflenmiştir. Öğrenci görüşlerinden elde edilen veriler görüşmelerden ve öğrenci günlüklerinden alıntılarla desteklenmiştir. Öğrenciler argümantasyon temelli öğretim ile işlenen derslerin eğlenceli olduğunu, eğlendikleri için böyle bir eğitimi beğendiklerini, arkadaşlarının tartışmaya katılmadığı için zorlandıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca öğrenciler derslerin sıkıcılıktan kurtulduğunu, konuyu farklı açılardan düşündüklerini ve yanlış bildiklerinin doğrusunu öğrendiklerin ifade etmişlerdir. Bunlara ek olarak Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri derslerinde argümantasyon temelli öğretim sürecine ilişkin sınıf öğretmeninin görüşü, görüşmeden ve öğretmen günlüğünden yararlanılarak ortaya konulmaya çalışılmış, “öğrencilerde meydana gelen değişimler”, “öğretmende meydana gelen değişimler”, “uygulama sürecinde karşılaşılan zorluklar” kategorileri altında analiz edilmiştir

The requirements of the 21st century have made it necessary to train individuals who can adapt to the contemporary world and who have the ability to process knowledge, rather than merely acquiring knowledge.  At this point, the social studies course gains more importance because it is a course that is intertwined with human and social events and problems. In this sense, it is extremely important that classes are taught with argumentation-based teaching, which is based on argumentation, and thus students can question and discuss, produce new ideas, and approach different ideas with respect. While studies on argumentation-based teaching are more intense especially in the field of science, they seem to be relatively fewer in social sciences. In this connection, the purpose of the current study is to determine the opinions of primary school fourth grade students and their primary teachers about the argumentation-based teaching implemented in social studies and science classes. In the social studies and science classes, the implementation of the argumentation-based teaching process was carried out using action research, one of the qualitative research designs. A total of 24 students (12 girls and 12 boys) in the fourth grade of a public school participated in the action research process. The study group of the current study, in which a part of the action research will be presented, consists of a total of 9 students, 3 of whom with high academic achievement, 3 with middle and 3 with low academic achievement. Data collection tools used in the study are semi-structured student and teacher interview forms, student and teacher diaries. In order to determine which sections they liked and in which sections they had difficulty in the implementation process conducted in social studies and science classes, it was aimed to reveal the changes occurring in their thoughts about these two courses and the similarities and differences in the teaching of the other units of the courses. The data obtained from the students’ opinions were supported by quotes from the interviews and student diaries. The students stated that the lessons taught with argumentation-based teaching were fun, they liked such an education because they had fun, and they had difficulties because their friends did not participate in the discussion. In addition, the students stated that the lessons were not boring any more, they thought about the subjects from different perspectives and they learned the truth of what they had misunderstood. In addition to these, the opinions of the primary teachers on the argumentation-based teaching process in the social studies and science classes were tried to be revealed by using the data obtained from the interviews and the teacher diaries, and analyzed under the categories of “changes in students”, “changes in the teacher”, “difficulties encountered in the implementation process”.