THE EFFECTS OF THE PERCEIVED CORPORATE REPUTATION ON COUNTERPRODUCTIVE WORK BEHAVIOUR


Kaya Özbağ G.

International Journal of Tourism,Economic and Business Sciences, cilt.2, sa.2, ss.140-148, 2019 (Hakemli Dergi)

Özet

Üretim karşıtı iş davranışları (ÜKİD) organizasyonlara maliyeti ve çalışanların iş yaşam kalitesine zarar vermesi nedeniyle önem kazanan bir kavramdır. Bu nedenle, bu çalışma, algılanan kurumsal itibarın (AKİ), ÜKİD üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Türkiye’nin Marmara Bölgesi’ndeki firmalarda çalışan 90 kişiden toplanan veriler bu ilişkiyi test etmek için kullanıldı. Regresyon analizi, AKİ’ın kötüye kullanma, üretimden sapma ve geri çekilme olmak üzere, ÜKİD’nın üç boyutu üzerinde negatif etkisi olduğunu işaret etmektedir. Ancak, sonuçlar, AKİ ile ÜKİD’nın sabotaj ve hırsızlık boyutları arasında anlamlı bir ilişki göstermemektedir.

Counterproductive work behaviour (CWB) is a concept that is gaining importance as it is costly to organizations and detrimental to employee’s quality of work life. Therefore, this study aims to analyze the effects of perceived corporate reputation (PCR) on CWB. Data drawn from 90 employees of companies in Marmara Region of Turkey was used to test the relationship. Regression analyses indicate that PCR has negative effects on three dimensions of CWB including abuse, production deviance and withdrawal. However, results did not show any significant relationship between PCR, sabotage and theft dimensions of CWB.