Üst Düzey Düşünme Becerileri: Teori ve Uygulama


Acar Ö. (Editör), Karaçam S. (Editör)

Palme Yayın Dağıtım, Ankara, 2024

  • Yayın Türü: Kitap / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: Palme Yayın Dağıtım
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖNSÖZ

Ülkemizde öğrenci merkezli öğretim yaklaşımının özellikle 2000 yılından sonra geliştirilen fen bilimleri dersi öğretim programlarında benimsenmesiyle birlikte öğrencilerin bilgisinin yanında bilişsel becerilerinin de geliştirilmesinin önemi öğretim programlarında daha sık vurgulanmaya başlamıştır. Özellikle 2024 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nda her bir ünitede öğrencilerin kullanacağı üstbilişsel, epistemik bilişsel, mantıksal düşünme, tartışma ve karar verme becerileri ünite başında “sosyal-duygusal öğrenme becerileri, kavramsal beceriler, beceriler arası ilişkiler” başlıkları altında belirtilmiş ve bu becerilerin nasıl geliştirilebileceğine dair öneriler ünite kazanımlarının açıklamalarında sunulmuştur. Ayrıca 2024 yılında yürürlüğe konulan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları ortak metninde sistem okuryazarlığına ayrı bir önem verilmiştir.

Yeni yürürlüğe konulan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nın (2024) öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirme vurgusuyla yürütücülüğünü bu kitabın editörlerinden Doç. Dr. Ömer ACAR’ın yaptığı ve TÜBİTAK 1001 programı tarafından desteklenen “Fen Bilimleri Dersi Müfredatına Entegre Bir Müdahale Programının Ortaokul Öğrencilerinin Üst Düzey Bilişsel Becerilerine Etkisinin Örtük Büyüme Modelleriyle İzlenmesi” adlı projenin amacı birbiriyle örtüşmektedir. Projede ayrıca bu kitabın ikinci editörü Prof. Dr. Sedat KARAÇAM, bölüm yazarlarından Doç. Dr. Safiye BİLİCAN DEMİR, Arş. Gör. Dr. Halil ÇOKÇALIŞKAN ve bilim uzmanı Zeynep AZAKLI araştırmacı; diğer bölüm yazarları Prof. Dr. Gönül SAKIZ ve Prof. Dr. Mustafa Sami TOPÇU danışman olarak görev yapmaktadır. Biz bu projeyi öneri halinde sunarken Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının değişeceğinden ve programda düşünme becerilerinin fazlaca vurgulanacağından haberimiz yoktu. Ancak ulusal ve uluslararası boyutta fen eğitimi alanındaki araştırmalarda öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerini geliştirme çabalarının artma eğilimini gözlemliyorduk. Esasında projenin hedefi ortaokul öğrencilerinin üst düzey düşünme becerilerini geliştirebilecek bir müdahale programı geliştirmek ve bunun etkisini boylamsal olarak gözlemlemekti. Ancak projenin ve 2024 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nın hedeflerinin öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerini geliştirme noktasında birleşmesi, proje ekibi olarak bizi bu alanda ülkemizde önemli bir boşluğu kapatabileceği düşüncesiyle üst düzey düşünme becerilerine odaklanan bir bilimsel kitap yazma fikrine sevk etti.

Elinizdeki bu kitaptaki bütün bölümlerde ilk önce ilgili üst düzey düşünme becerisi teorik olarak ele alınmış; sonrasında bu üst düzey düşünme becerisini 2024 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı kazanımlarıyla uyumlu olacak şekilde geliştirebilecek örnek öğrenme etkinlikleri verilmiştir. Yukarıda bahsedilen projede yer alan öğrenme etkinlikleri de yeni öğretim programı kazanımları çerçevesinde oluşturulmuştur. Ancak bu kitapta her bölüm sonunda sunulan ve ilgili üst düzey düşünme becerisini geliştirmeyi hedef alan öğrenme etkinlikleri yalnızca bu kitap için hazırlanmıştır. Aşağıdaki paragraflarda her bir bölüm yazarının hangi üst düzey düşünme becerisini ne şekilde ele aldığı özetlenerek verilmiştir. Ancak her bölümün sonunda ilgili üst düzey öğrenme becerisini geliştirmeye odaklanmış öğrenme etkinlikleri verildiği için; özetlerde bu etkinliklerden ayrıca bahsedilmemiştir.

Kitabın birinci bölümü Kocaeli Üniversitesi’nden Doç. Dr. Ömer ACAR ve Bilim Uzmanı Zeynep AZAKLI tarafından yazılmıştır. Yazarlar bu bölümde mantıksal düşünme becerilerini tanımlamış; Piaget ve Lawson’ın bu alana katkılarını betimlemişlerdir. Bu noktada okurların mantıksal düşünme becerisinin bileşenlerini içselleştirmeleri önem arz etmektedir. Bölümde mantıksal düşünme becerisinin bireylerin fen konularını öğrenme süreçlerine katkısını ele alan yazarlar, fen konularını öğrenmeyi destekleyen mantıksal düşünmenin bu konuları öğrenirken de geliştirilebileceğini ileri sürmüşlerdir. Özellikle hangi fen bilimleri dersi konu ve kazanımlarının mantıksal düşünme becerilerinin kullanımıyla ilişkili olduğunu irdeleyen yazarlar, gerek fen bilimleri öğretmenleri gerekse de fen bilimleri öğretmen adaylarına öğrencilerin mantıksal düşünme becerilerini geliştirmek için yol haritası oluşturmalarına yardımcı olmuşlardır. Ayrıca yazarlar bu bölümde bazı mantıksal düşünme becerilerinin matematiksel yapısından dolayı, yeni ortaokul matematik ve fen bilimleri dersleri öğretim programlarındaki kazanımların mantıksal düşünme becerileri açısından uyumunu karşılaştırmışlardır.

Kitabın ikinci bölümü Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi’nden Arş. Gör. Dr. Halil ÇOKÇALIŞKAN tarafından yazılmıştır. Yazar bu bölümde üstbiliş ve özdüzenleme konularını ele almış ve bu yapıların bireylerin öğrenme ve düşünme süreçleri üzerine etkilerini irdelemiştir. Yazar bireyin bilişi ve bilişsel süreçlerine yönelik bilgisi ve bu süreçleri yönetme becerisi olan üstbiliş ile bireyin hedeflerine ulaşmak için bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerilerin işe koşulduğu süreçleri planlama, izleme ve yönetme döngüsel süreci olan özdüzenleme arasında yakın bir ilişki olduğunu, fakat aynı kavram olmadıklarını vurgulamıştır. Bu noktada okuyucunun üstbiliş ve özdüzenleme gibi soyut iki kavramı daha iyi anlayabilmesi için yazar tarafından verilen üstbiliş ve özdüzenleme modellerini dikkatlice incelemesi gerekmektedir. Bunun yanında yazar, birbiriyle ilişkili bu iki kavramın birbirini kapsayıp kapsamadığına yönelik bir görüş birliğine ulaşılmadığını da belirtmiştir. Yazar bireylerin üzerinde çalıştıkları görevi en etkin bir şekilde planlamaları, sürdürmeleri ve değerlendirip sonlandırmalarında üstbiliş ve özdüzenlemeye yönelik becerilerin önemli etkisinden dolayı; bu becerilerin okul çağındaki bireylere kazandırılması gerektiğini belirtmişlerdir. Okul çağındaki bireylere bu becerileri kazandırmanın birçok yöntemi olmasına rağmen, yazar özellikle probleme dayalı öğrenme, sorgulamaya dayalı öğrenme, argümantasyon gibi öğrenciyi aktif kılan yöntemlerin öğrenme süreçlerinde kullanılmasını tavsiye etmişlerdir.

Kitabın üçüncü bölümünde Düzce Üniversitesi’nden Prof. Dr. Sedat KARAÇAM ve Gazi Üniversitesi’nden Prof. Dr. Nejla YÜRÜK fen eğitiminde son zamanlarda sıkça vurgulanan epistemik biliş kavramını ele almışlardır. Bu bölümde yazarlar ilk önce epistemik bilişin kuramsal çerçevesini farklı bilim insanlarının katkılarını da ayrıntılı şekilde ele alarak oturtmaya çalışmışlardır. Burada ayrıca yazarlar epistemik bilişle beraber sıkça kullanılan terimler olan epistemolojik ve epistemik inançları açıklamış ve epistemik biliş kavramıyla diğer kavramlar arasındaki farkı vurgulamışlardır. İkinci olarak yazarlar, farklı epistemik biliş modellerini tartışmışlardır. Bu kısımda yazarlar özellikle Chinn vd. (2011)’nin epistemik biliş modeline epistemik bilişle epistemik amaçlar arasındaki bağı vurgulaması sebebiyle ayrıntılı olarak yer vermişlerdir. Üçüncü olarak yazarlar epistemik değişim ile epistemik gelişim arasındaki farkı epistemik iklime de vurgu yaparak açıklamaya çalışmışlardır. Ayrıca bu kısımda epistemik iklime sahip olan ideal bir öğrenme ortamının niteliklerinden de bahsetmişlerdir. Son olarak yazarlar, epistemik bilişi ölçme yöntemlerinden bahsetmişlerdir.

Kitabın dördüncü bölümü Muş Alparslan Üniversitesi’nden Doç. Dr. Nejla ATABEY ve Yıldız Teknik Üniversitesi’nden Prof. Dr. Mustafa Sami TOPÇU tarafından yazılmıştır. Bu bölümde ilk olarak yazarlar argümantasyon sürecini, bilimsel bilgiye ulaşmada veya analiz etmede kullanılan epistemik bir uygulama olarak ele almışlardır. İkinci olarak yazarlar, sırasıyla Toulmin (1958), Walton (2013), McNeill vd. (2004) ve Erduran vd.’nin (2004) argümantasyon çerçevelerini örnekler üzerinden tartışmışlardır. Son olarak yazarlar, öğrencilerin argümantasyon sürecini destekleyen yöntem ve tekniklerden rol oynama, bilimsel modelleme ve dijital oyunları araştırma sonuçlarına dayalı olarak açıklamışlardır.  

Kitabın beşinci bölümü Marmara Üniversitesi’nden Prof. Dr. Gönül SAKIZ ve Yıldız Teknik Üniversitesi’nden Arş. Gör. Gülşah SUBAŞI tarafından yazılmıştır. Yazarlar bu bölümde çeşitli perspektiflerden karar verme kavramını tanımlamışlardır. Ayrıca yazarlar karar verme kavramının daha iyi anlaşılabilmesi için karar verme sürecine yönelik literatürde ileri sürülen karar verme modellerini tanımlamışlardır. Bu noktada okuyucuların gerek kendi karar verme süreçlerinde model almaları gerekse de öğrencilerinin karar verme becerilerini geliştirmek için oluşturacakları öğretim sürecini tasarlamaları açısından modelleri içselleştirmeleri önemlidir. Bireylerin günlük yaşamlarında karşılaştıkları problemlere etkin çözümler üretmelerinde önemli bir boyut olan karar verme becerilerinin özellikle okul çağında kazandırılması gerektiğine vurgu yapan yazarlar, geliştirilen öğretim programları ve modellerin, argümantasyon temelli etkinliklerin, bilgisayar destekli öğretimin, drama eğitimi ve işbirlikçi akıl yürütme yöntemlerinin öğrencilerin karar verme becerileri üzerinde olumlu etki yaptığını araştırma sonuçlarına dayalı olarak tartışmışlardır.  

Kitabın altıncı bölümünde sistem düşünme yaklaşımı Gazi Üniversitesi’nden Doç. Dr. Halil TÜMAY tarafından ele alınmıştır. Bu bölümde yazar ilk önce sistem ve sistemsel düşünmenin ne anlama geldiğini ilgili literatürü tartışarak açıklamaya çalışmıştır. Sonrasında yazar, fen eğitiminde sistem düşünme yaklaşımının önemine ve yeni Fen Bilimleri Öğretim Programı’nda yer bulan sistem okuryazarlığına vurgu yapmıştır. Sonrasında sistem düşünme yetkinliğini kavramsallaştırmada kullanılan modellerden bahsetmiş ve bu modellerden özellikle Assaraf ve Orion (2005, 2010b) tarafından önerilen Sistem Düşünme Hiyerarşik Modeli üzerinde durmuştur. Son olarak yazar, fen bilimleri dersinde öğrencilerin sistem düşünme becerilerinin hangi stratejilerle geliştirilebileceğini literatür sonuçlarına dayalı olarak tartışmıştır.

Kitabın yedinci bölümü Kırıkkale Üniversitesi’nden Doç. Dr. Safiye BİLİCAN DEMİR tarafından yazılmıştır. Yazar, ilk olarak öğrencilerin üst düzey düşünme becerileriyle ilgili durumlarını belirlemek için kullanılan ölçme araçlarından çoktan seçmeli ve açık uçlu maddelerden oluşan testleri, performans belirleme testlerini ve durumsal yargı testlerini PISA gibi uluslararası sınavlarda çıkan sorulardan da örnek vererek açıklamaya çalışmıştır. Sonrasında kitabın önceki bölümlerinde geçen üst düzey düşünme becerilerinden üstbiliş, epistemik biliş, argümantasyon, karar verme ve sistemsel düşünmenin spesifik olarak ölçümünde kullanılan ölçme araçlarını tanıtmıştır. Bu kısımda yazar, özellikle üstbiliş ve epistemik bilişin ölçülmesinde kullanılan öz bildirime dayalı Likert tipi ölçeklerin sınırlılıklarından bu ölçeklerin psikometrik özelliklerinin yetersizliğini ve katılımcıların gerçek performansını yansıtmamalarını vurgulayarak; daha geçerli bir ölçüm yapmak için üst düzey becerilerinin ölçümünde birden fazla ölçme aracının kullanılmasını önermiştir.

Bu kitabın hedef kitlesi resmi ve özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenler ve eğitim fakültelerinde okuyan öğretmen adaylarıdır. Sahadaki öğretmenler bu kitap vasıtasıyla üst düzey düşünme becerilerinin önemini daha fazla içselleştirebilirler ve kendi sınıflarında bu düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlik tasarlayabilirler. Diğer taraftan öğretmen adayları pedagojik alan bilgisine yönelik derslerinde bu kitabı yardımcı kaynak olarak kullanabilirler. Daha açık bir ifadeyle öğretmen adayları Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarında da yer bulan üst düzey düşünme becerilerinin teorik alt yapısını bu kitap vasıtasıyla oluşturabilir ve bu becerileri geliştirmeye yönelik uygulamaları hangi yöntem ve stratejileri kullanarak yapacakları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olabilirler.

Proje kapsamında hazırladığımız bu kitabın oluşumunda dolaylı olarak katkıları bulunan iki kuruma teşekkürü bir borç biliriz. İlk olarak, TÜBİTAK SOBAG grubuna sağladığı maddi ve manevi destek için teşekkür ederiz. İkinci olarak, Kocaeli Üniversitesi’ne proje yürütülürken sağladığı fiziksel ortamdan dolayı teşekkür ederiz.

 

Editörler

Doç. Dr. Ömer ACAR

Prof. Dr. Sedat KARAÇAM