Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.19, sa.3, ss.699-717, 2019 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma, Instagram’ın marka iletişimi bağlamında halkla ilişkiler aracı olarak
kullanımına odaklanmaktadır. Bu bağlamda, Instagram’ın marka iletişimi
bağlamında halkla ilişkiler aracı olarak nasıl kullanıldığı ve Instagram’da
markaların paylaştıkları içeriklerin kullanıcıların etkileşim düzeyi üzerinde nasıl
bir etkisi olduğunu ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda
Social Brands’in 2018-Şubat ayı Sosyal Medya Araştırması’na göre,
Instagram’daki En Başarılı Markalar sıralamasında yer alan ilk 10 marka
araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Örneklem olarak alınan bu markaların
1-28 Şubat 2018 tarihleri arasındaki paylaşımları katılımcı gözlem ve içerik
analizi tekniği ile incelenmiştir. Elde edilen bulgular neticesinde, markaların
Instagram hesaplarında kurumsal halkla ilişkiler amaçlı paylaşımlarının oldukça
az olduğu, daha çok pazarlama amaçlı halkla ilişkiler bağlamında ürün-hizmet
tanıtımı, yarışma, promosyon ve reklamla ilgili paylaşımda bulundukları; hashtag
ve mention kullandıkları ve kullanmaya özendirdikleri paylaşımlarda marka
farkındalığı yaratarak kullanıcı etkileşimini artırdıkları sonucuna ulaşılmıştır.
This study focuses on the use of Instagram as a public relations tool in brand
communication. In this context, it is aimed to explain how Instagram is used as a
public relations tool in the context of brand communication and how content on
Instagram published by brands can have an impact on users' interaction level. For
this purpose, according to social brands Social Media Research in February
2018, the first 10 brands in the most successful brands list in Instagram
constitute the sample of the research. The share of these samples was examined
by the participatory observation and content analysis method between February
1-28, 2018. As a result of the findings, it’s concluded that the corporate public
relations shares in the postings, they share in Instagram accounts are relatively
small, that they share more with product-service promotion, competition,
promotion and advertising in the context of marketing public relations, and that
they increase user interaction by creating brand awareness in the shares, they use
and encourage to use besides hashtag and mention.