RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, sa.49, ss.131-150, 2025 (TRDizin)
Çağdaş Türk edebiyatının özgün yazarlarından Barış Bıçakçı’nın ilk baskısı 2011 yılında yapılan Sinek Isırıklarının Müellifi adlı romanı, son derece kaygılı, takıntılı ve melankolik başkişisi Cemil’in ilk romanını İstanbul’daki bir yayınevine teslim ettikten sonra Ankara kent merkezinin oldukça dışında kalan toplu konutlarda sürdürdüğü durağan ve tekdüze görünen gündelik yaşamına ve yayınevinden haber beklediği döneme odaklanır. Bu dar zamansal ve mekânsal çerçevenin ardında ise kentli bireyin aile bağlarını, dostluk ilişkilerini ve ruhsal çatışmalarını görünür kılarken yazınsal üretimi estetik ve etik boyutlarıyla sorgular. Anlatının zaman, geçmişe özlem, yabancılaşma ve yazma edimi eksenindeki kurgusu, anlatıcının muğlak perspektif kaymaları ve anlık zamansal geçişler nedeniyle, çok katmanlı bir yapı sergilemektedir. Bu bağlamda makale, Sinek Isırıklarının Müellifi’nin bu girift yapısını zaman kurgusu açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, anlatıbilimin önde gelen kuramcılarından Gérard Genette’in Anlatının Söylemi: Yöntem Hakkında Bir Deneme adlı eserinde detaylıca açıkladığı teorisi temel alınarak anlatıdaki zaman kurgusu anlatı sıralaması (düzen), ritim (süre) ve tekrarlar (sıklık) açısından çözümlenecektir. Böylece söylem ile hikâye arasındaki zamansal ilişkilerin anlatının tematik yapısına ve anlam evrenine katkıları ve üstlendikleri işlevler açığa çıkarılacaktır.
Anahtar kelimeler: Barış Bıçakçı, Sinek Isırıklarının Müellifi, Anlatıbilim, Gérard Genette, Anlatı Analizi, Zaman Kurgusu
Sinek Isırıklarının Müellifi, first published in 2011, by Barış Bıçakçı, one of the distinctive writers of contemporary Turkish literature, focuses on its anxious, obsessive, and melancholic protagonist, Cemil’s seemingly stagnant and monotonous life in a housing complex in Ankara after submitting his first novel to a publishing house in İstanbul and the period during which he waits for the publisher’s response. Behind this seemingly narrow temporal and spatial framework, however, the narrative reveals the family ties, friendships, and inner conflicts of the urban individual, while simultaneously questioning the literary creation in its aesthetic and ethical dimensions. Structured around the axes of time, nostalgia, alienation, and the act of writing, the narrative exhibits a multilayered composition, shaped by the ambiguous shifts in perspective and sudden temporal transitions. Accordingly, this study aims to examine the complex narrative structure of Sinek Isırıklarının Müellifi within the framework of temporal structure. In accordance with this purpose, drawing upon the theory elaborated by Gérard Genette, one of the leading theorists of narratology, in his work Narrative Discourse: An Essay in Method, the narrative will be analyzed in terms of the narrative sequence (order), rhythm (duration), and repetitions (frequence). Thus, the temporal relations between discourse and story will be examined in order to reveal their functions and contributions to the thematic and semantic structure of the narrative.
Keywords: Barış Bıçakçı, Sinek Isırıklarının Müellifi, Narratology, Gérard Genette, Narrative Analysis, Temporal Structure