Tekstil ve Hazır Giyim Sektöründe Türkiye’nin Uluslararası Rekabet Gücü’nün Seçilmiş Asya Ülkeleri İle Karşılaştırılması


Bıdırdı H.

3. ULUSLARARASI SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ, Diyarbakır, Türkiye, 28 - 29 Aralık 2019, ss.97-108

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Diyarbakır
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.97-108
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ülkenin uluslararası piyasalardaki rakiplerine karşı fiyat ve fiyat dışı unsurlar açısından üstünlüğünü ifade eden rekabet gücü, dinamik piyasa ortamında en avantajlı konumu alma yeteneği olarak tanımlanmakta; ülke, firma ve endüstri/sektör düzeyinde ölçülmesi ve değerlendirilmesi mümkün olabilmektedir. Yüksek cari açık problemi yaşayan gelişmekte olan ülkeler için dış ticarette rekabet gücünün arttırılması önem arz etmektedir. Günümüzde tekstil ve hazır giyim sektörü ihracatında gelişmekte olan ülkelerin önemli bir ağırlığı bulunmakta, Çin, Hindistan gibi Asya ülkeleri bu bakımdan öne çıkan ülkeler olmaktadır. Bu çalışmada Türkiye ihracatı içinde de oldukça büyük bir payı bulunan tekstil ve hazır giyim sektörünün uluslararası rekabet gücünün ölçülmesi ve bu sektörde dünya ölçeğinde yüksek ihracat performansına sahip 6 Asya ülkesi (Çin, Hindistan, Hong Kong, Güney Kore, Pakistan, Endonezya) ile Türkiye’nin uluslararası rekabet gücünün karşılaştırmalı analizi amaçlanmaktadır. 1996-2017 dönemini kapsayan bu çalışmada öncelikle Dünya’da ve Türkiye’de tekstil ve hazır giyim sektörünün görünümü değerlendirilerek rekabet gücü ve ölçüm yöntemleri tanıtılmıştır. Daha sonra literatürde yer alan benzer çalışmalar özetlenmiş; açıklanmış karşılaştırmalı üstünlük indeksi ve karşılaştırmalı ihracat performans indeksi kullanılarak Türkiye ile seçilmiş Asya Ülkelerinin tekstil ve hazır giyim sektöründeki uluslararası rekabet gücü karşılaştırmalı olarak incelenmiş; sonuç ve değerlendirmelere yer verilerek çalışma tamamlanmıştır. Anahtar Kelimeler: rekabet gücü, Türkiye, tekstil ve hazır giyim sektörü, Asya Ülkeleri