3. ULUSLARARASI SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ, Diyarbakır, Türkiye, 28 - 29 Aralık 2019, ss.97-108
Ülkenin uluslararası piyasalardaki rakiplerine karşı fiyat ve fiyat dışı unsurlar açısından
üstünlüğünü ifade eden rekabet gücü, dinamik piyasa ortamında en avantajlı konumu alma
yeteneği olarak tanımlanmakta; ülke, firma ve endüstri/sektör düzeyinde ölçülmesi ve
değerlendirilmesi mümkün olabilmektedir. Yüksek cari açık problemi yaşayan gelişmekte olan
ülkeler için dış ticarette rekabet gücünün arttırılması önem arz etmektedir. Günümüzde tekstil
ve hazır giyim sektörü ihracatında gelişmekte olan ülkelerin önemli bir ağırlığı bulunmakta,
Çin, Hindistan gibi Asya ülkeleri bu bakımdan öne çıkan ülkeler olmaktadır. Bu çalışmada
Türkiye ihracatı içinde de oldukça büyük bir payı bulunan tekstil ve hazır giyim sektörünün
uluslararası rekabet gücünün ölçülmesi ve bu sektörde dünya ölçeğinde yüksek ihracat
performansına sahip 6 Asya ülkesi (Çin, Hindistan, Hong Kong, Güney Kore, Pakistan,
Endonezya) ile Türkiye’nin uluslararası rekabet gücünün karşılaştırmalı analizi
amaçlanmaktadır. 1996-2017 dönemini kapsayan bu çalışmada öncelikle Dünya’da ve
Türkiye’de tekstil ve hazır giyim sektörünün görünümü değerlendirilerek rekabet gücü ve
ölçüm yöntemleri tanıtılmıştır. Daha sonra literatürde yer alan benzer çalışmalar özetlenmiş;
açıklanmış karşılaştırmalı üstünlük indeksi ve karşılaştırmalı ihracat performans indeksi
kullanılarak Türkiye ile seçilmiş Asya Ülkelerinin tekstil ve hazır giyim sektöründeki
uluslararası rekabet gücü karşılaştırmalı olarak incelenmiş; sonuç ve değerlendirmelere yer
verilerek çalışma tamamlanmıştır.
Anahtar Kelimeler: rekabet gücü, Türkiye, tekstil ve hazır giyim sektörü, Asya Ülkeleri