Oksibutininin Farelerde Pasif Sakınma ve Morris Su Tankı Testlerinde Öğrenme ve Bellek İşlevleri Üzerine Etkileri


Tanyeri M. H., Büyükokuroğlu M. E., Tanyeri P., Ozturk A., Keles Kaya R., Basarır Bozkurt S. N., ...Daha Fazla

Sakarya Tıp Dergisi, cilt.12, sa.1, ss.98-106, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2022
  • Dergi Adı: Sakarya Tıp Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.98-106
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç Aşırı aktif mesane (AAM) çocukluk çağı inkontinans nedenlerinin çoğunluğunu oluşturmaktadır. Oksibutinin, AAM tedavisinde çocuklarda sıklıkla kullanılan antimuskarinik bir maddedir.

Çalışmamızın amacı antimuskarinik ilaçlardan biri olan oksibutininin öğrenme ve bellek üzerine etkilerinin araştırılmasıdır.

Gereç ve

Yöntemle

Farelerde Pasif Sakınma (PA) Testi ve Morris Su Tankı (MWM) Testini kullanarak oksibutinin’in öğrenme ve hafıza üzerindeki etkilerini değerlendirdik. 49 erkek BALB/c ByJ fareler rastgele

deney gruplarına ayrıldı; salin; skopolamin 0,6 mg/kg, oksibutinin 1 mg/kg, oksibutinin 2 mg/kg, oksibutinin 4 mg/kg and skopolamin 0,6 mg/kg+ oksibutinin 4 mg/kg. Deney grupları 8-9

fareden oluşuyordu.

Bulgular Oksibutinin tedavisinin (1 mg/kg, 2 mg/kg ve 4 mg/kg) kontrole göre ikinci gün tutma süresinde önemli bir farklılık göstermezken, skopolamin uygulanmış farelerde oksibutinin (4 mg/kg)

retansiyon süresini önemli ölçüde uzatmıştır. MWM Testinde, oksibutinin (1 mg/kg, 2 mg/kg ve 4 mg/kg) hedef kadranda geçirilen süre üzerinde hiçbir etkisi yoktur. Skopolamin (0,6 mg/kg)

tek başına hedef kadranda harcanan süreyi önemli ölçüde azalttı, ancak oksibutinin (4 mg/kg), skopolamin ile tedavi edilen farelerde hedef kadranda geçirilen süreyi önemli ölçüde uzattı.

Ayrıca, skopolamin, kaçış platformuna olan ortalama mesafeyi önemli ölçüde artırırken, oksibutinin (4 mg/kg), skopolamin ile tedavi edilen farelerde kaçış platformuna olan ortalama

mesafeyi önemli ölçüde azalttı.

Sonuç Çalışmamızda oksibutinin öğrenme ve belleği etkilemezken, bozulmuş öğrenme ve bellek üzerine olumlu etkileri olduğu görülmüştür. Bu çalışmanın sonuçları AAM’li hastalarda oksibutinin

kullanımının öğrenme ve hafızayı etkilemediğini göstermektedir