8.Uluslararası İletişim Günleri, İstanbul, Turkey, 26 May 2021, pp.614-632, (Full Text)
Kriz iletişimi ile ilgili literatür oldukça geniş olmasına karşın yürütülen çalışmaların büyük
çoğunluğu bir kuruma ya da bir markaya özgü krizlerden kaynaklanan vaka analizlerine
dayanmaktadır. Doğal afetler ya da salgınlar gibi etki alanı daha geniş ve çok katmanlı küresel
krizlerde marka iletişimi konusu büyük ölçüde keşfedilmemiştir. Dahası kriz yönetimi/iletişimi
alanına hâkim yaklaşım; krizlere ya kısa sürede atlatılması gereken bir istikrar bozucu ya da
fırsata dönüşebilecek bir pırıltı olarak yaklaşmakta ve odağına kurumları/markaları
almaktadır. Oysa içinde bulunduğumuz COVID-19 pandemisi gibi küresel halk sağlığı
krizlerinde bireysel, toplumsal, ulusal ve küresel etkilerin çeşitliliği durumun karmaşıklığını ve
hatta kaotik yapısını gözler önüne sermiştir.
Sağlığa ilişkin krizlerde tarafların krize yükledikleri anlam izleyen dönemin belirleyicisi
olduğundan hayati önem taşımaktadır. Dolayısıyla pandemi döneminde markaların COVID19 halk sağlığı krizi odağından kurdukları iletişim kriz sonrası dönemin belirleyicisi olacaktır.
Günümüzde markaların/kurumların topluma sağladıkları fayda ve üstlendikleri sorumluluk ile
değerlendirildikleri bilinmekle birlikte yürütülen bu türden çabaların pazarlama/itibar/imaj
amaçlı araçsallaştırılması da eleştirel çalışmalara konu olmaktadır. Hâkim literatürde
markaların/kurumların karşılaştıkları krizleri aşmaları için bir can simidi olarak
konumlandırılan toplumsal sorumluğun, sosyal faydanın pandemi dönemi kriz iletişimindeki
rolü bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır.
Çalışma kriz iletişimine sosyal inşacılık perspektifinden yaklaşarak markaların COVID-19 halk
sağlığı krizine yükledikleri anlama ışık tutmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla, Türkiye’nin en
değerli 10 markası (Brandfinance-2020) arasından farklı sektörleri temsil eden 5 markanın
(Türk Hava Yolları, Garanti BBVA, Turkcell, Arçelik, Ford Otosan) salgının ilk altı ayındaki
Twitter paylaşımları analiz edilmiştir. Markalar tarafından paylaşılan tweetler nicel ve nitel
içerik analizi yöntemi ile incelenmiş, süreç içindeki değişim toplumsal sorumluluk ve
sosyal fayda odağından irdelenmiştir.