KOÇ ÜNİVERSİTESİ HEMŞİRELİKTE EĞİTİM VE ARAŞTIRMA DERGİSİ, vol.17, no.1, pp.32-39, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
ÖZ
Amaç: Araştırmanın amacı, cerrahi servislerinde yatan hastaların
hemşirelik bakım kalitesi algılamaları ile memnuniyet durumları
arasındaki ilişkiyi belirlemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı-ilişki arayıcı tipte yapılan araştırmanın örneklemini
bir üniversite hastanesinde yatan ve cerrahi girişim uygulanan 224
hasta oluşturdu. Araştırmada verileri toplamak amacıyla “Hasta Tanıtım
Formu”, “Bakım Davranışları Ölçeği -24 (BDÖ-24)” ve “Newcastle
Hemşirelik Bakımı Memnuniyet Ölçeği” (NHBMÖ) kullanıldı. Veriler
sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, Mann Whitney U Testi, Kruskal
Wallis Testi ve korelasyon analizi ile değerlendirildi.
Bulgular: Hastaların yaş ortalaması 55.28±18.05 yıl, yatış süresi
8.10±13.35 gün, %62.5’i erkek, %43.3’ü ilköğretim mezunudur.
Hastaların bakım davranışları puanı 4.87 (3.95–5.37), hemşirelik bakımı
memnuniyet puanı ise 71.5 (57.00–82.75) olarak bulundu. Hastaların
bakım davranışları ölçeği tüm alt boyutları ve toplam puanı ile hemşirelik
bakımı memnuniyet toplam puanı arasında pozitif yönde anlamlı bir
ilişki olduğu (p<0.05) bulundu. Hastaların yaşı ve eğitim durumları
ile güvence, bağlılık, bakım davranışları toplam puanı ve memnuniyet
toplam puanı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu bulundu
(p<0.05). Kadın hastaların bilgi-beceri alt boyut puanın yüksek olduğu
ve cinsiyet ile bilgi-beceri alt boyutu arasında istatistiksel olarak farklılığın
olduğu bulundu (p<0.05).